NIEZALEŻNI
FINANSOWO

Copywriting- jak zacząć?

Copywriting, czyli sposób na zarabianie na pisaniu tekstów, w ostatnich latach zyskuje na popularności. Dzieje się tak ponieważ jest to profesja, z której usług korzysta w zasadzie każdy biznes powstający w online- copywriterzy są zatrudniani do content writingu, tworzą opisy produktów, piszą teksty reklamowe, a także uczestniczą w prowadzeniu mediów społecznościowych.

Równocześnie, aby zostać copywriterem, wystarczy tak na prawdę posiadać lekkie pióro i potrafić tworzyć treści tekstowe. Oczywiście, dobry copywriter ma możliwość stałego dokształcenia się, dzięki któremu szlifuje swój warsztat pisarski.

O tym jak przygotować się do wykonywania pracy copywritera oraz jak wybić się w branży copywritingu dowiedzieliśmy się na własnym przykładzie, oferując przez jakiś czas tego typu usługi. Masz więc smykałkę do pisania tekstów, lubisz czytanie książek, zabawa słowem sprawia Ci przyjemność i uważasz, że Twoim powołaniem jest pracować jako copywriter? O tym jak zacząć zarabiać na pisaniu, jak praca copywritera wygląda od podszewki oraz o kilku sztuczkach, dzięki którym zwiększysz swoje szanse na zostanie zauważonym dowiesz się z tego artykułu.

Na skróty: Copywriter - jak zacząć zarabiać na pisaniu oraz gdzie sprzedawać treści?

Giełda tekstów i jej alternatywy – gdzie oferować swoje usługi?

Strony dla freelancerów, na których można spróbować sprzedawać teksty

Jesteś początkującym copywriterem? Tu zarejestrujesz się bez rekrutacji

Chcesz podnieść swoje kwalifikacje? Polecamy ten kurs

Spis treści

Jak zostać copywriterem?

Decyzja zapadła – chcesz zostać copywriterem. Nie do końca jednak wiesz, jak się za to zabrać – czy szukać pracy za pośrednictwem stron dla freelancerów, czy może jednak spróbować pisać maile bezpośrednio do agencji zatrudniających copywriterów? Być może nie masz wystarczająco dużej pewności siebie i nie wiesz czy na pewno nadajesz się i czy masz wystarczające kompetencje do tego zawodu. O nic się nie martw, zaraz wszystko wyjaśnimy.

W przypadku copywritera freelancera nie ma oficjalnych formalności, które trzeba spełnić aby zacząć pisać teksty. Nie każdy jednak nadaje się do profesjonalnego tworzenia treści. Główną rolę gra tu obycie w pisaniu oraz odrobina talentu.

Czytanie książek oraz artykułów odgrywa kluczową rolę w wykształceniu predyspozycji do pisania dobrej jakości treści tekstowych. To, że czytasz ten poradnik, działa już na Twoją korzyść – niektórzy szukaliby wskazówek w serwisach takich jak YouTube, ponieważ samo czytanie sprawia im trudności. Takim osobom nie wróżymy świetlanej przyszłości w zawodzie copywritera i polecalibyśmy dowiedzieć się jak zarabiać przez Internet w inny sposób – możliwości jest naprawdę wiele.

Skoro czytanie sprawia Ci przyjemność i pochłaniasz książki, to prawdopodobnie pisanie będzie przychodziło Ci naturalnie – masz już w głowie bibliotekę synonimów, interpunkcji używasz intuicyjnie, a błędy ortograficzne wyłapujesz weryfikując napisany przez siebie tekst. To oznacza, że posiadasz podstawowy zestaw umiejętności copywritera – gratulacje!

W tym miejscu możesz na poważnie rozważyć karierę copywritera. Poniżej przedstawimy Ci kroki, które musisz podjąć aby zacząć zarabiać na pisaniu tekstów w Internecie oraz wskazówki, które pomogą Ci szybko znaleźć pracę w zawodzie twórcy treści.

Krok 1: Oceń swoje umiejętności i oszacuj zarobki, na jakie możesz liczyć

Nie oszukujmy się – tekst tekstowi nierówny. Wiemy to my, wiedzą o tym zleceniodawcy. Stworzenie opisów produktów na stronę sklepu internetowego to zadanie dużo mniej wymagające, niż napisanie artykułu specjalistycznego do czasopisma internetowego. Oczywistym jest, że zarobki copywritera różnią się w zależności od przydzielonego zadania.

Zarobki copywritera zazwyczaj liczone są na podstawie ilości tekstu, który dana osoba napisze. Niezależnie od zlecenia, doświadczony copywriter uwinie się z zadaniem zdecydowanie szybciej niż osoba początkująca. Oznacza to, że w ciągu dnia będzie on w stanie napisać większą ilość tekstów oraz zarobić więcej pieniędzy.

Oszacowanie swoich umiejętności pozwoli Ci określić, od jakiego typu tekstów możesz zacząć swoją pracę z copywritingiem oraz jak dużo treści będziesz w stanie stworzyć jednego dnia. Na tej podstawie możesz podjąć decyzję o tym, czy będziesz w stanie zostać pełnoetatowym copywriterem – freelancerem, czy na początku lepiej traktować tę pracę jako dorywczą metodę na zarobienie pieniędzy.

Krok 2: Określ zakres swoich usług

To jest punkt, który brzmi banalnie, jednak zaraz przekonasz się czemu wcale taki nie jest. Kiedy już ocenisz swoje umiejętności, zarysuje Ci się przed oczami spektrum możliwości w copywritingu. Pewnie podświadomie wybierzesz sobie dziedziny, którymi chcesz się zajmować. Jednak zwężenie zakresu usług, do przedziały tekstów, w którym czujesz się komfortowo niekoniecznie musi zakończyć się sukcesem.

Musisz spojrzeć na branżę szerzej – przeanalizuj zapotrzebowanie na rynku i konkurencję. Możesz w tym celu przejrzeć oferty pracy na portalach z ogłoszeniami oraz przestudiować strony internetowe agencji copywriterskich. Pamiętaj, że im bardziej chwytliwa nisza oraz im mniej wymagań potrzeba, aby podjąć w niej pracę, tym większą będziesz mieć konkurencję. Dla początkującego copywritera mocni rywale mogą stanowić mur ciężki do przebicia. Prawdopodobnie, łatwiej będzie Ci go obejść dookoła. Jak więc to zrobić?

Istnieje kilka dróg. Jedną z nich będzie ustalenie promocyjnej, bardzo atrakcyjnej ceny za wykonanie pierwszej usługi dla danego klienta. Gdy już znajdziesz zleceniobiorcę, który będzie zadowolony z Twoich usług i chętny do dalszej współpracy, możesz ustalić z nim stałą opłatę za teksty, na uzgodnionym poziomie.

Kolejną metodą będzie wyspecjalizowanie się w danej niszy, a najlepiej połączenie jej z dodatkowymi umiejętnościami, które możesz wykorzystać zupełnie przy okazji. Jeśli więc interesuje Cię temat pozycjonowania, zrób kurs internetowy SEO, zostań specjalistą w danej dziedzinie i przestaw się całkowicie na SEO copywriting. Jeżeli natomiast skończyłeś studia w danym kierunku, może czas zawęzić zakres swoich poszukiwań pracy do stron internetowych lub magazynów, które tworzą specjalistyczne treści związane z tematem Twoich studiów?

Wykorzystaj swoje hobby: Jeśli profesjonalnie uprawiasz sport, zgłoś się jako copywriter aby tworzyć treści tekstowe dla sklepów sportowych. Będąc z zawodu dietetykiem, pisz o zdrowym trybie życia i odżywianiu. Pisanie tekstów pod dziedzinę, która naprawdę Cię interesuje będzie dla Ciebie przyjemną pracą, a do tego nie sprawi Ci większych trudności i zaoszczędzi czasu – nie będziesz mieć potrzeby aby weryfikować większości treści w źródłach zewnętrznych, ponieważ wiedzę specjalistyczną posiadasz już od dawna bezpośrednio w swojej głowie.

Krok 3: Przeanalizuj stawki rynkowe -ustal ceny za Twoje usługi

Ustalenie godnej stawki za swoją pracę, która jednocześnie skłoni klienta do wybrania Ciebie spośród konkurencji, może być wyzwaniem w przypadku osób, które dopiero rozpoczynają swoją pracę we freelancerskim copywritingu. Nie dość, że musisz ustalić średnią zarobków w konkretnej dziedzinie, w której zdecydujesz się pisać, warto jeszcze wziąć poprawkę na fakt, że jako nowicjusz dopiero budujesz swoją bazę klientów.

Idealnie byłoby znaleźć innych copywriterów, którzy zdecydowali się obrać tę samą ścieżkę, oferując podobne usługi i reprezentując zbliżony do Twojego poziom doświadczenia. W przypadku branży specjalistycznych może być to jednak trudne. Wtedy, na portalach z ogłoszeniami dla copywriterów postaraj się znaleźć oferty oraz ogłoszenia w języku polskim (lub innym, jeśli posługujesz się na poziomie zaawansowanym językiem obcym) i zobacz jak w ogólnym zarysie przedstawiają się stawki. Następnie oceń, czy branża w której planujesz pisać należy do trudnych i specjalistycznych, czy raczej jest to coś, co mógłby robić prawie każdy. Na tej podstawie stwierdzisz, czy doświadczony copywriter może liczyć na zarobki wyższe, czy może niższe od średniej.

Pamiętaj, że Ty dopiero zaczynasz pracę. Dobrym pomysłem może okazać się więc zaniżenie stawki za pierwsze zlecenia. Dzięki temu z większym prawdopodobieństwem podłapiesz szybko klientów, napiszesz teksty, które załączysz do swojego portfolio copywritera oraz dostaniesz opinie na portalu dla freelancerów, dzięki którym wzrośnie Twoja wiarygodność. Z takim zapleczem będziesz w stanie pomyśleć o podniesieniu opłat za swoje usługi.

Co do samych cen za zlecenia copywritingu, w Polsce najpopularniejszym systemem jest ustalenie stawki za 1000 znaków, bądź za 1000 słów. Jeśli chcesz zaoferować potencjalnym klientom pewną elastyczność możesz zaproponować zarówno którąś z powyższych opcji, jak i zaoferować usługę za stawkę godzinową.

Krok 4: Zbierz teksty napisane przez Ciebie w przeszłości

copywriter - jak zacząć?

Jeśli w przeszłości podjąłeś się pracy copywritera na zlecenie agencji, Twoje zadanie jest łatwe. Posiadasz już duże zaplecze tekstów, spośród których możesz wybrać te najlepsze, które będziesz prezentować klientom chcących Cię zatrudnić jako próbkę swoich umiejętności. Możesz również wykazać zainteresowanemu klientowi zakres branż, mediów oraz zleceniodawców, dla których miałeś okazję tworzyć treści.

Jeżeli jednak nigdy nie pracowałeś/aś oficjalnie jako copywriter, to stoi przed Tobą niełatwe zadanie, któremu dobrze będzie poświęcić trochę czasu. Musisz w tym miejscu napisać próbne teksty w wybranej przez sobie dziedzinie copywritingu. Naszym zdaniem, najłatwiej będzie Ci znaleźć stronę internetową na temat, który Cię interesuje, a następnie przeredagować fragmenty tekstów (niezależnie czy będą to opisy produktów, czy artykuły branżowe) na lepsze od oryginałów. Możesz dzięki temu pokazać przyszłemu klientowi poziom Twoich umiejętności w porównaniu z pracą, jaka została wykonana przez inną osobę na zlecenie danej firmy.

Krok 5: Stwórz portfolio online - im bardziej kreatywne, tym lepiej

Podczas szukania zleceń, z pewnością zauważysz, że prawie wszyscy potencjalni klienci przed zatrudnieniem Ciebie, będą chcieli zobaczyć próbkę Twojego talentu. Warto zaprezentować im swoje umiejętności w sposób, który zapadnie im w pamięć. Oczywiście, możesz wysłać im plik zawierający twoje przykładowe teksty, warto jednak postarać się, aby wyróżniał się on na tle innych, np. odpowiednią oprawą graficzną.

Możesz pomyśleć o stworzeniu swojego CV oraz portfolio copywritera na własnej stronie internetowej. W ten sposób zleceniodawca zyska łatwy dostęp aby zobaczyć nie tylko Twoje teksty, ale też rozeznać się w całym spektrum umiejętności, które masz do zaoferowania. Praca copywritera często może wiązać się z dodatkowymi możliwościami zarobku. Jeśli posiadasz kilka umiejętności, np. oprócz redagowania tekstów potrafisz zbudować prostą stronę www, to możesz znaleźć dużo lepiej płatne, kompleksowe zadanie.

Jeśli zastanawiasz się jak stworzyć stronę internetową, na której będziesz w stanie zamieścić informacje o sobie oraz portfolio tekstów, zapraszamy cię do przeczytania podlinkowanego poradnika.

Krok 6: Załóż konto na odpowiednim portalu dla copywriterów i zacznij szukać zleceń

Jeśli chcesz zostać copywriterem na własną rękę, w formie pracy freelancerskiej, ofert pracy możesz szukać na portalach dedykowanych dla copywriterów, takich jak Giełda Tekstów. W artykule poświęconym temu portalowi oraz jego alternatywom opisaliśmy w jaki sposób najlepiej zabrać się za stworzenie profilu oraz jakie wymogi muszą przejść copywriterzy, aby pozytywnie przejść przez proces rekrutacyjny, a następnie założyć profile na każdej ze stron.

Jeżeli nie posiadasz wystarczającego doświadczenia aby zarejestrować się na platformie poświęconej copywritingowi, na dobry początek możesz rozglądać się za zleceniami na wielobranżowych platformach dla freelancerów – tam zazwyczaj nie ma wstępnej rekrutacji, a o tym kogo zatrudnić decyduje bezpośrednio klient.

jak zostać copywriterem?

Jak ułatwić sobie pozyskanie pierwszych klientów?

Oprócz szukania zleceń bezpośrednio w miejscach dedykowanych tej czynności, warto porozglądać się za pracą w najbliższych kręgach znajomych. Co i rusz ktoś zakłada jakiś biznes, a to zazwyczaj wiąże się z potrzebą zatrudnienia copywritera. Obok przeznaczenia czasu na odpowiadanie na oferty pracy, warto zająć się również autopromocją swojej nowej aktywności np. w mediach społecznościowych. Da Ci to możliwość stworzenia siatki połączeń – być może ktoś udostępni Twój profil i w ten sposób dotrzesz do osoby, która woli zatrudniać freelancerów polecanych przez swoich przyjaciół?

Uruchom więc pocztę pantoflową i za pomocą publikacji na Linkedinie, Facebooku a nawet na Instagramie, powiedz znajomym, że postanowiłeś/aś wypróbować czegoś nowego i od teraz świadczysz usługi copywritera. Zapytaj przyjaciół nie znają kogoś, kto mógłby być zainteresowany zleceniem Ci tekstów. Ogłoś swoje usługi także na dedykowanych grupach w mediach społecznościowych.

Czasem zlecenie może pojawić się z najmniej spodziewanej strony – być może nie zdawałeś sobie sprawy z tego, że kolega z liceum właśnie otwiera sklep internetowy i przyda mu się content writer? Właśnie miał pisać zgłoszenie do agencji marketingowej, ale spadasz mu z nieba. Po dobrze wykonanym zleceniu, ten sam znajomy może wysłać Ci namiary na potencjalnych klientów z branży, także zainteresowanych skorzystaniem z Twoich usług.

Krok 7: Nie spoczywaj na laurach - podnoś swoje kwalifikacje

Praca copywritera to jeden z tych zawodów, który wymaga bycia na bieżąco z rynkiem. Warto więc wyspecjalizować się w danej dziedzinie, jednak równocześnie stale podnosić swoje kwalifikacje. Na platformach z kursami znajdziemy szeroką ofertę kursów copywritingu nastawionych na jego poszczególne rodzaje: nauczymy się z nich sposobów pisania dobrej jakości treści pod kątem content marketingu, tekstów SEO pisanych z użyciem słów kluczowych, tworzenia dobrych opisów produktów na strony sklepów internetowych i wielu innych.

Chcąc więc zostać profesjonalnym copywriterem nie należy spoczywać na laurach i warto systematycznie podnosić swoje kwalifikacje. Copywriting to w końcu nie tylko tworzenie treści z zakresu dobrego stylu pisania. W równie dużym stopniu liczy się tu nasza znajomość chwytów marketingowych oraz inne umiejętności, które podniosą nasze kwalifikacje.

copywriting- jak zacząć zarabiać na pisaniu?

Ile zarabia copywriter - freelancer?

Copywriter zatrudniony na etacie może liczyć na stały dochód określony w obowiązującej umowie, na podstawie której zatrudniony jest on w odpowiedniej agencji. Ten rodzaj pracy wiąże się ze stabilnością finansową, jednak równocześnie stanowi ograniczenie, ponieważ autor zatrudniony „u kogoś” nie może odmówić wykonania zlecenia, ani podnieść stawki za tekst, nawet jeśli uważa, że zadanie jest wyjątkowo wymagające.

Wysokość zarobków copywritera pracującego jako freelancer zależy przede wszystkim od jego poziomu doświadczenia oraz rodzaju copywritingu, na jaki się zdecyduje. Te dwa czynniki przekładają się na czas pracy, jaką zleceniobiorca musi poświęcić na napisanie tekstów. Z tej przyczyny na wysokość zarobków w dużej mierze wpłynie też ilość zleceń, których jesteś w stanie podjąć się na przestrzeni miesiąca.

Copywriterzy- freelancerzy mogą rozliczać się na podstawie stawek za słowo, 1000 znaków ze spacjami (zzs), za stronę tekstu, za godzinę, a czasem za cały projekt (pakiet kilkudziesięciu tekstów itd). W Polsce najpopularniejszym systemem rozliczenia jest stawka za słowo lub 1000 zzs.

1000 zzs, czyli średnie zarobki na podstawie ilości znaków w tekście

Jest to najpopularniejszy sposób rozliczenia artykułów, postów na blogach, lub innych podobnych treści testowych. System ten nie sprawdzi się przy kampaniach, czy też opisach produktów w sklepach internetowych.

Średni koszt za 1000 zss, w przypadku artykułów niewymagających zaawansowanej wiedzy specjalistycznej waha się w granicach 20-25 zł netto. Za napisanie artykułów z dziedzin specjalistycznych lub też prezentujących dodatkowe, przydatne cechy (np. optymalizacja pod kątem SEO) można zarobić znacznie więcej – tutaj nieraz zdarzają się ceny podchodzące nawet pod 100 zł netto.

Rozliczenie na podstawie ilości słów

Kolejna dość popularna forma rozliczenia copywritingu- w ten sposób rozliczają się głównie zleceniodawcy zagraniczni, którzy niekiedy potrzebują zatrudnić copywriterów do polskiej wersji językowej swoich stron internetowych. Tutaj dostaniemy wynagrodzenie w zależności od ilości słów w napisanych w tekście. Widełki dotyczące długości treści artykułu są zazwyczaj odgórnie ustalone.

Jak już wspomnieliśmy, jest to forma rozliczenia z copywriterem oferowana zazwyczaj przez zagranicznych zleceniodawców. Cena za słowa w artykułach różni się przede wszystkim w zależności od standardów cen w kraju (i często waluty), z którego pochodzi podmiot chcący Cię zatrudnić. Może ona wynosić od kilku do kilkunastu, czasem nawet kilkudziesięciu centów za słowo.

Rozliczenie na podstawie ilości słów

zawód copywritera

Kolejna dość popularna forma rozliczenia copywritingu- w ten sposób płacą głównie zleceniodawcy zagraniczni, którzy niekiedy potrzebują zatrudnić copywriterów do polskiej wersji językowej swoich stron internetowych. Tutaj dostaniemy wynagrodzenie w zależności od ilości słów w napisanych w tekście. Widełki dotyczące długości treści artykułu są zazwyczaj odgórnie ustalone.

Jak już wspomnieliśmy, jest to forma rozliczenia z copywriterem oferowana zazwyczaj przez zagranicznych zleceniodawców. Cena za słowa w artykułach różni się przede wszystkim w zależności od standardów cen w kraju (i często waluty), z którego pochodzi podmiot chcący Cię zatrudnić. Może ona wynosić od kilku do kilkunastu, czasem nawet kilkudziesięciu centów za słowo.

Ile zarobi copywriter, który wykona zlecenie na cały projekt?

Jest to prawdopodobnie najtrudniejsze do wyceny zadanie dla copywritera, bowiem projekt projektowi nierówny. Ceny są ustalane bardzo indywidualne i zależne od rodzaju projektu, stosowanych w nim umiejętności copywriterskich oraz łącznej objętości tekstu, jaki copywriter będzie musiał napisać.

W ten sposób można rozliczyć zadania takie jak przygotowanie treści dla całej strony www bądź opisów dla sklepu internetowego, napisanie tekstów zapleczowych, stworzenie landing page, tekstu broszury, reklamy czy innych treści marketingowych.

Ustalając kwotę wynagrodzenia za projekt należy otrzymać od zleceniodawcy bardzo dokładne wytyczne, dotyczące zakresu projektu oraz wymagań stawianych copywriterowi. Na tej podstawie będziesz w stanie dobrze oszacować czas, jaki poświęcisz na wykonanie zlecenia i podasz zatrudniającemu Cię podmiotowi optymalną stawkę.

Stawka godzinowa

Stawka godzinowa to chyba najmniej popularna forma rozliczenia pracy copywritera. Ma ona swoje plusy i minusy, jest ona jednak dość trudna do kontrolowania oraz wymaga pełnego zaufania na linii zleceniodawcy i zleceniobiorcy.

Dzięki stawce godzinowej możesz dokładnie rozliczyć czas poświęcony na teksty próbne, korekty, niezbędny research w przypadku tekstów specjalistycznych czy optymalizację treści pod kątem SEO. W przypadku pracy copywritera- freelancera ciężko jest jednak nadzorować faktyczny czas pracy zdalnej, jaki osoba zatrudniona poświęciła na wykonanie określonego zadania. Z tego powodu zleceniodawcy zazwyczaj nie są zainteresowani tego typu formą zatrudnienia.

Copywriter - freelancer, czy praca na etacie - na czym lepiej się zarabia?

Chcąc zostać copywriterem, naturalnym jest, że zarobki na jakie możesz liczyć stanowią dla Ciebie bardzo ważną kwestię. Z tego powodu rozumiemy, jeśli brak możliwości określenia konkretnych kwot w przypadku copywritera – freelancera wydaje Ci się być nieco frustrujący.

Musisz jednak zrozumieć, że istnieje zbyt dużo zmiennych, które mają realny wpływ na ostateczną wysokość wypłaty. Często zarobki będą różne zależnie nie od dwóch, a trzech lub nawet czterech czynników.

Inaczej sprawa ma się w przypadku copywriterów zatrudnianych przez biura i agencje. Tu stawki są stałe, niezależnie od ilości zleceń, mając jednak na uwadze Twoje doświadczenie zawodowe.

Początkujący copywriter może liczyć na wynagrodzenie rzędu 3 700- 7000 zł brutto.

Osoba ze sporym doświadczeniem zawodowym, która pisze artykuły specjalistyczne zarobi odpowiednio więcej – nawet do 11 000 zł brutto miesięcznie.

Czy bardziej opłaca się pracować dla agencji marketingowej i copywritingowej, czy jako wolny strzelec? To już zależy od Ciebie. Jeżeli potrafisz narzucić sobie dyscyplinę i posiadasz charyzmę, która pozwoli Ci łapać zlecenie za zleceniem, więcej zarobisz pisząc teksty na własną rękę. W przypadku kiedy brakuje Ci jednej z powyższych cech, być może wygodniejszą z możliwości będzie stałe zatrudnienie.

Typy copywritingu, czyli pisania tekstów jakiego rodzaju wymaga się w poszczególnych przypadkach?

Jak już wspomnieliśmy copywriting to szeroka profesja, która mieści w sobie kilka (a może kilkanaście) kategorii. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze z nich.

SEO copywriting

Obecnie coraz bardziej cenioną profesją jest SEO, czyli search engine optimization – branża, której zadaniem jest pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach. Jedną ze składowych SEO są zoptymalizowane teksty, które ze względu na swoją specyfikę wymagają zatrudnienia osób, które mają podstawowe pojęcie o pozycjonowaniu.

Copywriter SEO ma więc przed sobą zadanie stworzenia wartościowej treści, która jednocześnie będzie spełniała wymogi zapewniające wysokie pozycjonowanie strony. Zazwyczaj wskazówki są przekazane zleceniobiorcy bezpośrednio przez specjalistę SEO, natomiast copywriter, pisząc tekst musi dodatkowo nagimnastykować się, zamieszczając w treści odpowiednie słowa kluczowe.

Aby zostać dobrym copywriterem SEO trzeba zrozumieć podstawy pozycjonowania oraz rozróżniać poszczególne rodzaje tekstów w obrębie samego SEO.

Artykuły

Artykuły, czyli najwyższej rangi teksty SEO.

Tylko strony internetowe posiadające artykuły zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki mają szansę na zaistnienie w jej wynikach, na pierwszych pozycjach. Z tego powodu artykuły stanowią podstawę pozycjonowania i są szalenie ważnym elementem marketingu internetowego.

Aby napisać dobrze zoptymalizowany artykuł SEO, copywriter oprócz talentu i umiejętności dopasowania do tekstu słów kluczowych, musi wykazać się znajomością budowania struktury tekstu zoptymalizowanego pod kątem wyszukiwarki internetowej. SEO nie polega jedynie na stosowaniu fraz kluczowych- składa się z wielu elementów.

Copywriter, który jest w stanie pisać teksty internetowe SEO o randze artykułów może liczyć na bardzo wysokie zarobki.

Teksty zapleczowe

Teksty zapleczowe to drugie w hierarchii teksty SEO.

Jest to treść, która ma zapewnić tzn. ruch na stronie internetowej, co jest równoznaczne z przyciągnięciem na nią czytelników, używając w tym celu właściwości pozycjonowania. W tym samym czasie teksty zapleczowe zachęcają odbiorców do podjęcia akcji – zapisania się na newsletter, czy przejścia do kolejnego artykułu.

SEO copywriter piszący teksty zapleczowe, często musi wykazać się wiedzą specjalistyczną – treść podstrony tego typu powinna być merytoryczna i interesująca.

Teksty preclowe

Teksty preclowe, znane także jako precle to najprostsze spośród treści w copywritingu SEO i obecnie stanowią relikt przeszłości, będąc odchodzącym w zapomnienie symbolem bylejakości. Ich nazwa bierze się od tak zwanych presell pages, służących do upychania słów kluczowych, w sposób, który podbijał algorytmy Googla. Po aktualizacji algorytmów strony typu presell straciły na znaczeniu, a ich istnienie przedstawiamy tu jako ciekawostkę.

W przeciwieństwie do tekstów zapleczowych, precle nie musiały być wciągające. Były one bowiem pisane dla botów, bez konieczności uwzględnienia w nich potrzeb estetycznych czytelnika.

Content marketing

Kolejną istotną kategorią tekstów, na których może zarabiać copywriter jest tzw. content marketing, czyli po polsku marketing treści. Strategia ta opiera się na tworzeniu długotrwałej relacji z czytelnikiem poprzez zamieszczanie na stronach wciągających, pomocnych, darmowych treści. Dzięki temu zabiegowi osoba lub firma opierająca działanie na tej strategii, może pozyskać oddaną i zaangażowaną grupę klientów docelowych.

Treści content marketingu mogą przybierać rozmaite formy, począwszy od artykułów a skończywszy na materiałach multimedialnych. Istotną rolę odgrywają tu merytoryczne i dobrze napisane teksty, tworzone z pasją, tak aby dobrze się je czytało.

Content marketing to jedna z bardziej kreatywnych gałęzi copywritingu – dobry copywriter, czerpiący przyjemność z zabawy słowem na pewno świetnie się tu sprawdzi.

Tworzenie opisów produktów

Ze względu na rozwój i popularyzację zakupów online, opisy produktów w sklepach internetowych stanowią odrębną, bardzo rozwiniętą gałąź copywritingu. Muszą być one tworzone wg pewnych norm; dotyczą one przede wszystkim długości tekstu, poprawności gramatycznej oraz zgodności ze stanem faktycznym przedmiotu, który jest obiektem opisu.

Opisy produktów również mogą (a nawet powinny) uwzględniać elementy SEO.

Ważnym jest, aby treść tekstu przy produkcie zachęcała potencjalnego nabywcę do zakupu danego przedmiotu. Przy tworzeniu opisów warto stosować się do podstawowych zasad marketingu, używając odpowiednich sformułowań, które pomogą osobie zainteresowanej kupnem podjąć decyzję.

Artykuły specjalistyczne, teksty tematyczne, teksty blogowe

Jest to szeroka kategoria tekstów ciągłych, do których możemy zaliczyć artykuły blogowe, treści uzupełniające na tematycznych stronach internetowych, a także magazyny tematyczne online.

Artykuł specjalistyczny bądź artykuł branżowy to wysokiej jakości tekst, którego celem jest przekazanie czytelnikowi wiedzy, często na bardzo zaawansowanym poziomie. Teksty te nierzadko kierowane są one do specjalistów z danej dziedziny, dlatego też w przypadku treści typu specjalistycznych nie można pozwolić sobie na niedomówienia. Copywriter zajmujący się pisaniem tekstów specjalistycznych musi posługiwać się fachowym językiem, jednocześnie objaśniając kwestie w sposób zrozumiały. Napisanie tego typu tekstu jest czasochłonnym zadaniem, często wymagającym przeprowadzenia dodatkowego researchu, aby uzupełnić swoją wiedzę. Artykuły specjalistyczne najczęściej znajdziemy na branżowych witrynach internetowych dla specjalistów zainteresowanych danymi tematami.

Kolejną kategorię stanowią teksty tematyczne, czyli treści przekazujące czytelnikowi podstawową informację na konkretny temat, pisane jednak w sposób bardziej swobodny niż wspomniane wyżej artykuły branżowe. Zazwyczaj artykuły tego typu mają formę poradnika i zawierają informacje ogólne. Twórca treści tematycznych musi posługiwać się nieskomplikowanym językiem, takim który sprawi, że zrozumienie tekstu nie przysporzy trudności nikomu, nawet osobom które mają styczność z tematem po raz pierwszy. Teksty tematyczne znajdziemy na większości witryn www – stanowią one w sposób naturalny zawartość strony internetowej, w tym często umieszczane będą w sekcji blogowej. Napisanie dobrych tekstów z zakresu artykułów tematycznych zazwyczaj wymaga od copywritera dodatkowego researchu, jednak dotyczy on zazwyczaj jedynie drobnych uzupełnień.

Trzecią popularną kategorią tekstów są wpisy blogowe. Blogowanie jest obecnie nie tylko hobby, ale również popularną formą zarabiania pieniędzy (więcej na ten temat w artykule „jak zarabiać na blogu„). Dodatkowo blogi znajdziemy w zasadzie na każdej stronie www, niezależnie czy mówimy tu o witrynach firmowych, czy o sklepach internetowych. Osoby prowadzące własnego bloga nie są raczej zainteresowane zatrudnieniem copywritera, natomiast marki, które wprowadziły sekcję blogową na stron www, regularnie potrzebują korzystać z usług pisarzy. Język stosowany we wpisach blogowych jest prosty, nawiązuje z czytelnikiem bezpośrednią interakcję i nawołuje go do wykonania pewnych czynności, takich jak chociażby zostawienie komentarza i podzielenie się własną opinią na dany temat.

Zawód copywritera wymaga umiejętności dobrania odpowiedniego stylu pisania w zależności od rodzaju tekstu, na jaki otrzymaliśmy zlecenie jak i jego tematyki. Język powinniśmy dostosować również do rodzaju strony internetowej, na którą tworzymy – wpisy reprezentujące firmę szyjącą garnitury będą wykazywały się innym stylem, niż teksty na stronie firmy zajmującej się kostiumami kąpielowymi, mimo że obie marki należą do branży modowej.

Zlecenia dla agencji reklamowej - treści marketingowe oraz wpisy do social mediów

Współcześnie copywriting ma wiele wspólnego z marketingiem. Fakt ten dobitnie pokazuje skala zatrudniania copywriterów w agencjach marketingowych oraz reklamowych. Pisarze pomagają w tworzeniu dobrze brzmiących sloganów, często samodzielnie wymyślają hasła reklamowe oraz współtworzą broszury informacyjne, ulotki i inne materiały tekstowe.

Kolejną odnogą rodzaju copywritingu marketingowego jest prowadzenie profili na popularnych platformach social media. Copywriter pracujący w ten sposób tworzy treści w postaci statusów, story, wpisów i wszystkich innych elementów, które razem stanowią kompletną zawartość mediów społecznościowych. Ten rodzaj copywritingu ma za zadanie nawiązywanie interakcji oraz wzmaganie zaangażowania wśród odbiorców. Można to osiągnąć chociażby organizując na profilach wydarzenia takie jak sesje Q&A, w których to copywriter odpowiada na różne pytania zainteresowanych. Aby pracować w ten sposób, należy pisać zwięźle i na temat. Warto biegle, lecz wyważenie posługiwać się multimediami takimi jak gify lub klawiatura emoji.

Czy trzeba posiadać wykształcenie wyższe, aby zacząć zarabiać na pisaniu tekstów na zlecenie?

Nie! O ile większość zleceniodawców nie wymaga potwierdzenia umiejętności copywritera za pomocą dyplomu, warto jest udokumentować przed potencjalnym klientem ukończenie kursów copywritingu oraz innych posiadanych umiejętności, które mogą podnieść nasze kwalifikacje. Sama rekrutacja odbywa się zazwyczaj na podstawie portfolio tekstów, dzięki któremu zleceniodawca może ocenić styl pisania aplikujących o pracę copywriterów.

Dodatkowo, jeżeli posiadasz stopień naukowy w specjalistycznej dziedzinie (np. dietetyka, fizjoterapia, ogrodnictwo i wiele innych), to taki dyplom zwiększy Twoje szanse na możliwość tworzenia specjalistycznych treści na strony poświęcone danej tematyce.

Jeżeli skończyłeś studia takie jak polonistyka, językoznawstwo, dziennikarstwo nie zaszkodzi oczywiście przedstawić dyplom przed potencjalnym klientem.

Copywriting, czyli odpłatne pisanie tekstów - podsumowanie

Copywriting to przykład branży, która dzięki rozwojowi sieci www stała się profesją całkowicie dostosowaną pod kątem pracy zdalnej, niezależnie od tego czy chcemy pracować jako freelancerzy, czy osoby zatrudnione na stałe przez agencje.

Rozpoczęcie pracy w tej dziedzinie wymaga przede wszystkim dobrej znajomości języka polskiego (lub innych języków obcych w przypadku osób biegle posługujących się takimi) oraz lekkości pióra. Dodatkowymi atutami w zależności od wybranej kategorii copywritingu będą tutaj wiedza specjalistyczna, znajomość podstaw SEO, przy tworzeniu treści z zakresu marketingu, jego podstawy dotyczące chociażby psychologii sprzedaży itd.

W zawodzie copywritera kształcić można się niemalże cały czas, kończąc w tym celu odpowiednie kursy online. Dla osób stawiających na rozwój osobisty jest to wyjątkowa okazja do zgłębienia kolejnych tematów.

Ciężko jest określić ile zarabia copywriter, jednak z pewnością można stwierdzić, że po zdobyciu odpowiedniego doświadczenia można liczyć na naprawę przyzwoite wynagrodzenie.

Ania Borkowska
Ania Borkowska

Ania ukończyła studia na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, w mieście, w którym się wychowała. Przez dłuższy czas pracowała jako etatowy grafik, szukając spełnienia w korporacjach, jednak zdecydowała się skoczyć na głęboką wodę i parę lat temu rozpoczęła swoją freelancerską działalność w Internecie. Na początku nie było łatwo stanąć na nogi, dlatego też Ania skończyła dodatkowe kursy, które pozwoliły jej podszkolić się w marketingu i copywritingu i tym samym rozszerzyć swój zakres usług. W latach, kiedy nie było kolorowo, odkryła jak wiele pieniędzy może zaoszczędzić i zarobić w łatwy sposób, w czasie którego wcześniej nie wykorzystywała w żaden sposób (np. stojąc w korku).
Ania dzieli się swoim doświadczeniem, ponieważ wierzy, że świat będzie piękniejszy, kiedy ludzie dookoła niej staną się szczęśliwsi, a osiągną to poprzez samokształcenie i rozwój osobisty.

kontakt: info@niezalezni-finansowo.pl

© 2024 Niezależni finansowo – Wszystkie prawa zastrzeżone