NIEZALEŻNI
FINANSOWO

Gdzie sprzedawać rękodzieło? Poradnik dotyczący sprzedaży rękodzieła w Internecie

Z każdym rokiem wprowadzamy do naszego życia coraz więcej automatyzacji; nie dość że większość produktów trafia do nas z taśmy w fabryce, to także nasze życie stopniowo przenoszone jest do przestrzeni wirtualnej. Jeszcze parę lat temu nikt przecież by nie pomyślał, że spotkania towarzyskie na stałe zagoszczą na Zoomie.

W tym świecie przedmioty wykonywane ręcznie nabierają coraz większej wartości – dla wielu stanowią one pewną ostoję normalności, za którą tak tęsknią. Obecnie trwa złota era dla rzemieślników oraz twórców sprzedających autorskie wyroby handmade – jeżeli jeszcze nie sprzedajesz swoich produktów online, czas to zmienić.

Sprzedaż rękodzieła przez Internet jest zdecydowanie bardziej zyskowna niż prowadzenie sklepu stacjonarnego. Aby zacząć sprzedawać wyroby handmade, musisz jedynie dowiedzieć się gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie, aby osiągnąć jak największy sukces.

Na skróty:

Zacznij sprzedawać rękodzieło we własnym sklepie internetowym

Największa światowa giełda, wyłącznie sprzedaż rękodzieła

Najbardziej popularny portal do zakupów online w Polsce

Tu otworzysz własny sklep internetowy w jeden dzień

Spis treści

Jak sprzedawać produkty handmade?

Odpowiedź na to pytanie jest naszym zdaniem prosta: najlepiej sprzedawać wyroby rzemieślnicze online. Oczywiście, rękodzieło możesz sprzedawać stacjonarnie, ale wiąże się to ze zdecydowanie wyższymi kosztami inwestycyjnymi i mniejszym potencjałem na zarobek, niż sprzedaż produktów handmade przez Internet. Pomysłem godnym rozważenia może okazać się sprzedaż hybrydowa – zarówno w sklepie stacjonarnym jak i za pośrednictwem Internetu.

Niewątpliwą zaletą sprzedaży rękodzieła online jest brak ograniczenia dotyczącego lokalizacji. Sprzedając własne wyroby w Internecie masz możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych nabywców.

W przypadku sprzedaży online, możesz liczyć na wyższy zysk, niż w przypadku sprzedaży w sklepie stacjonarnym. Koszty najmu i utrzymania sklepu stacjonarnego pożerają ogromną ilość pieniędzy, dlatego też koszt prowadzenia sklepu online w stosunku do sprzedaży fizycznej jest zdecydowanie niższy.

Kolejnym plusem jest większa elastyczność w zakresie godzin pracy – podczas gdy tradycyjny sklep jest czynny w określonych godzinach, w sklepie online klient może dokonać zakupów o dowolnej porze, 24/7.

Jeżeli posiadasz dostateczną ilość kapitału, warto rozważyć sprzedaż rękodzieła w wariancie hybrydowym – za takim pomysłem przemawia fakt, że w Internecie, oprócz puli potencjalnych klientów zwiększa się też Twoja konkurencja. Możesz być jednym z kilku sprzedawców danych wyrobów w Twoim regionie, podczas gdy w sieci będziesz jednym z kilku tysięcy. Z tego właśnie względu poznanie klientów i zbudowanie lojalności wobec marki może być trudniejsze, jeśli ograniczasz swoją działalność jedynie do Internetu.

Zrozumiałym jest, jeśli nie masz możliwości najmu lokalu na całoroczny sklep. Spróbuj wtedy wystawiać swoje produkty na stoiskach podczas imprez okolicznościowych i na jarmarkach. Nie zapomnij o zabraniu ze sobą wizytówek, które pomogą klientom znaleźć Cię w Internecie!

Z początku sprzedaż rękodzieła przez Internet może wydawać się niełatwym zadaniem, jednak w obecnych czasach dysponujemy systemami, dzięki którym opanowanie zarządzania swoim profilem na platformie giełdowej bądź sklepem internetowym jest bardzo proste i przystępne. Równie uproszczony jest obecnie marketing, niewymagający już zatrudniania zewnętrznych firm.

Decydując się na sprzedawać rękodzieło w Internecie masz do wyboru kilka możliwości. Najbardziej popularnym sposobem jest skorzystanie z serwisów poświęconych sprzedaży produktów handmade oraz na portalach aukcyjnych.

Kolejnym pomysłem jest sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook a nawet Pinterest.

Trzecią opcją ze zdecydowanie największym potencjałem będzie sprzedaż rękodzieła we własnym sklepie internetowym, wspierając się przy tym sprzedażą na platformach zakupowych oraz reklamą w mediach społecznościowych. 

Internetowe giełdy do sprzedaży rękodzieła

W Internecie znajdziemy całą masę giełd i platform służącym sprzedaży wszelkiego rodzaju produktów. Wśród nich będą również strony internetowe ukierunkowane na sprzedaż dzieł sztuki lub produktów wyrabianych ręcznie. Tak na prawdę to, gdzie sprzedawać rękodzieło w Internecie aby osiągnąć jak najlepsze wyniki zależy przede wszystkim od tego, do jakiej społeczności chcesz kierować swój produkt.

Etsy

Najpopularniejszy portal aukcyjny służący ekskluzywnie do sprzedaży rękodzieła to Etsy. Etsy skupia rzemieślników z całego świata, dzięki czemu potencjalny zasięg sprzedaży produktów artystów, którzy zdecydują się wystawiać tam swoje prace jest globalny. Etsy istnieje na rynku od 2005 roku i wypracowało sobie miano rzemieślniczej mekki.

W kręgach osób zainteresowanych rękodziełem Etsy ma rozpoznawalność podobną do Amazona. Jest to pierwsze miejsce w Internecie, do którego udają się osoby chcące kupić wyroby handmade.

Etsy oferuje narzędzia pomagające sprzedawcom optymalizować profile pod kątem zwiększenia zysków ze sprzedaży. Rozwinięty jest również panel zarządzania produktami, ich zapasami a nawet księgowością. W przypadku pojawienia się jakiegokolwiek problemu, strona zapewnia mediację między sprzedawcami i klientami.

Sprzedawcy wystawiający swoje produkty na Etsy są całkowicie odpowiedzialni za realizację zamówień – obejmuje to szybką wysyłkę wraz z ustaleniem jej kosztu.

Rejestracja na Etsy jest darmowa – w ramach wynagrodzenia Etsy pobiera prowizje od sprzedaży oraz potrąca kilka centów za wystawienie produktu w ich serwisie. Szczegóły dotyczącze opłat zaznaczone są w ogólnodostępnym regulaminie platformy – nie chcemy podawać stawek na naszej stronie, ponieważ mogą one ulegać zmianom, na które nie mamy wpływu.

Pakamera

Pakamera to polski odpowiednik Etsy – jest to portal służący ekskluzywnie do sprzedaży wyrobów handmade oraz sprzyjający rozwojowi lokalnych artystów, projektantów i małych firm. Pakamera cieszy się dużą popularnością wśród osób, które wiedzą czego szukają i mają zamiar nabyć rękodzieło.

Aby zostać sprzedawcą w tym serwisie należy wysłać aplikację zawierającą informację o twócy oraz jego produktach, która zostanie zaakceptowana bądż odrzucona.

Samo założenie konta w serwisie jest bezpłatne, obowiązują natomiast opłaty w postaci prowizji od sprzedaży wyrobów – niestety, jest tu pewien brak w transparentności polityki serwisu, ponieważ w ogólnodostępnym regulaminie nie znajdziemy obowiązujących wysokości opłat. Pakamera udostępnia jedynie informację o ich istnieniu, natomiast do bardziej szczegółowych danych dostęp zyskują tylko zaakceptowani sprzedawcy. Z tego powodu nigdy nie zdecydowaliśmy się sprzedawać za pośrednictwem Pakamery, jednak aby być obiektywnym nie możemy tej strony pominąć.

Allegro

W Polsce nadal najpopularniejszą platformą sprzedaży jest Allegro. Fenomenem tego portalu jest to, że nie dał się stłamsić nawet takim gigantom jak Amazon, który na polskim rynku przyjął się stosunkowo słabo.

Allegro w prawdzie nie jest giełdą służącą ekskluzywnie sprzedaży ręcznie wyrabianych produktów, jednak z pewnością jest to platforma, na którą w celach zakupowych udaje się typowy mieszkaniec naszego kraju. Przeciętna osoba, która nie wie o istnieniu innych giełd rzemieślniczych, zacznie szukać alternatyw w wyszukiwarce internetowej, dopiero jeśli nie odnajdzie na Allegro produktów, które chciałaby kupić.

Z tego właśnie powodu, sprzedaż rękodzieła za pośrednictwem Allegro nie jest głupim pomysłem, jednak ważnym jest odpowiednie nazewnictwo w ogłoszeniu – Allegro nie ma bowiem odrębnej kategorii poświęconej na wyroby rzemieślnicze, dlatego warto podkreślać ten fakt w tytule każdej oferty.

Podobnie jak w przypadku wymienionych wcześniej platform, rejestracja sklepu w Allegro jest darmowa, w ramach wynagrodzenia Allegro potrąca procent od sprzedanych produktów oraz nalicza kilkugroszową opłatę za wystawienie produktu na sprzedaż. Obowiązujące wysokości opłat są ujęte w ogólnodostępnym regulaminie platformy.

Sprzedawanie wyrobów handmade we własnym sklepie internetowym

Przedsięwzięciem, którego często warto się podjąć jest otworzenie własnego sklepu internetowego, w którym można sprzedawać zarówno autorskie wyroby handmade jak i produkty innych (często zaprzyjaźnionych) twórców.

Z początku prowadzenie sklepu internetowego może wydawać się trudne, a z pewnością będzie wymagało dużego nakładu pracy, zwłaszcza jeśli chodzi o prowadzone działania marketingowe i promowanie swoich wyrobów.

Posiadanie swojego sklepu, w perspektywie długoterminowej będzie z pewnością najtańszym rozwiązaniem- to dlatego, że możesz liczyć na całość dochodu, nikt bowiem nie będzie odliczał sobie prowizji od Twoich sprzedaży. Dodatkowo, posiadając swój sklep możesz wystawiać na sprzedaż rękodzieło innych Twórców i być w pozycji pobierania procenta od sprzedaży, nic przy tym nie tracjąc.

Wszystkie za i przeciw prowadzenia sklepu online szczegółowo opisaliśmy w artykule „jak założyć sklep internetowy„.

Sprzedawanie produktów rzemieślniczych za pośrednictwem mediów społecznościowych

Sprzedaż rękodzieła przez social media ma zarówno zalety jak i wady; do tych pierwszych możemy zaliczyć przede wszystkim to, jak popularne stały się platformy społecznościowe i jakie mechanizmy zachowania wypracowały wśród swoich użytkowników. Strony takie jak Pinterest czy Instagram stanowią swoiste galerie internetowe – ludzie wchodzą na nie w poszukiwaniu inspiracji i rozrywki, a scrolując godzinami przez morze multimediów mogą natknąć się na takie, na których zawieszą wzrok.

Social media stanowią doskonałe narzędzie marketingowe do promocji własnych wyrobów, także ze względu na algorytmy, pomagające w klasyfikowaniu zainteresowań użytkowników i w ten sposób automatycznie dobierając potencjalnych nabywców.

Wadą sprzedaży rękodzieła w social mediach jest fakt, że ten rodzaj sprzedaży wygląda najmniej profesjonalnie i nie budzi zaufania, jeżeli nie możesz podeprzeć się własną stroną www (kliknij tutaj aby dowiedzieć się jak stworzyć stronę internetową).

Weźmy tu za przykład aplikację Facebook marketplace – możesz sprzedawać za jej pośrednictwem wyroby, dbać o kontakt z klientem oraz budować swoją społeczność, a równocześnie jeśli nie chcesz zakładać działalności gospodarczej nie musisz tego robić. Jednak w tym wypadku potencjalny nabywca nie może mieć od ciebie żadnych gwarancji, a równocześnie ty nie będziesz w stanie zbudować tożsamości wizualnej marki.

Z tego powodu, jeśli myślisz o pełnoetatowej, nie jedynie dorywczej sprzedaży rękodzieła, platformy społecznościowe traktowalibyśmy jak wsparcie marketingowe, nie zaś miejsce handlu.

Jak wycenić rękodzieło?

Prawidłowa wycena wyrobów jest kluczowa, jeśli chodzi o decyzję czy rękodzielniczy biznes stanie się głównym, czy dodatkowym źródłem dochodów.

Aby odpowiednio wycenić swoje produkty, zsumuj wszystkie koszty związane z ich wytworzeniem; nie tylko cenę materiałów, których używasz, ale również ich transportu i dostawy. Dodaj do tego czas, który przeznaczasz na wykonanie wyrobów. Przed wprowadzeniem produktu na rynek ustal marżę zysku. Możesz wspomagać się przy tym cenami, jakie za podobne wyroby ustala konkurencja.

Wraz z rozwojem marki możesz zmieniać i dostosowywać ceny poszczególnych wyrobów – wyciągaj wnioski ze sprzedaży i nie bój się podnosić kosztów, jeśli zajdzie taka konieczność.

Jak promować swoje rękodzieło lub własny sklep internetowy, w którym sprzedajesz produkty?

Zarabianie przez Internet wiąże się nieodzownie z marketingiem online, którego podstawy musisz poznać jeżeli myślisz o rozpoczęciu jakiejkolwiek działalności w sieci. W promowaniu swoich wyrobów pomogą Ci przede wszystkim media społecznościowe, na których to możesz zarówno otworzyć fanpage, gdzie będziesz publikować galerie ze zdjęciami produktów, jak i wykupić ukierunkowane reklamy, które dotrą bezpośrednio do docelowej grupy odbiorców Twoich przedmiotów.

Niezależnie od tego czy zdecydujesz się na sprzedaż tradycyjnymi metodami (np. na targach rękodzieła, czy różnego rodzaju jarmarkach), za pośrednictwem serwisów aukcyjnych czy we własnym sklepie e-commerce, warto jest zadbać o promowanie swojej działalności online. Robienie tego przez media społecznościowe jest zdecydowanie dobrym pomysłem, a jeśli zabierzesz się za to umiejętnie zobaczysz rezultat w rosnących zasięgach.

Dobrze jest zapoznać się z tajnikami marketingu online korzystając z odpowiedniego kursu. Dostęp do świetnej jakości materiałów edukacyjnych dostaniesz w ramach subskrypcji na platformie Skillshare lub na jej polskim odpowiedniku Strefie Kursów.

Proste kroki, które pomogą Ci zmaksymalizować zyski ze sprzedaży rękodzieła

Decydując się sprzedawać rękodzieło za pośrednictwem Internetu powinieneś/aś od początku podjąć kilka kroków, które pomogą Ci być lepszym/ą od konkurencji.

Krok 1: Zadbaj o charakterystyczny branding i spójność marki

Twoje produkty nie mogą być anonimowe – muszą wyróżniać się na tle innych, tak aby na pierwszy rzut oka klient mógł zidentyfikować je z Twoją działalnością. Nie mam tu na myśli dodawania do nich wielkiego logo lub metki. To może być detal – charakterystyczny wzór, styl, kolory. Istotnym jest aby „to coś” stanowiło Twój swoisty podpis, który pozwoli odnaleźć Twoją markę w tłumie innych.

Branding nie określa jedynie identyfikacji wizualnej Twoich produktów. Pod jego definicję podlega całość działalności gospodarczej, uwzględniając opakowania przedmiotów, materiały marketingowe oraz witrynę www, jeśli zdecydujesz się na założenie sklepu internetowego .

Krok 2: Stale rozwijaj swoją firmę, dodawaj nowe wzory i produkty handmade

Dobrze jest, jeśli wytwarzasz spójne produkty rękodzielnicze. Jeśli więc zaczynasz od ceramiki, trzymaj się tego tematu i nie dodawaj do swojej oferty ręcznie malowanych toreb ekologicznych. Znudziły Ci się miski? Zacznij sprzedawać filiżanki. Klienci, którzy kupili już do Ciebie produkty będą wracać po podobne wyroby, aby uzupełnić swoje kolekcje.

W przypadku rękodzieła dobrze jest wyspecjalizować się w jednej kategorii i stale dostarczać nowych przedmiotów pod nią podlegających. W ten sposób wyrobisz sobie lojalnych klientów, którym ciągle będzie mało i którzy stale będą w stanie znaleźć u Ciebie coś nowego, co pasuje do poprzednich zakupów.

Krok 3: Zadbaj o świetne zdjęcia produktów przy ofertach sprzedaży

W przypadku sprzedaży online, wyroby znakomitej jakości to jedynie połowa sukcesu. Równie świetne muszą być zdjęcia, które zamieszczasz przy ofertach sprzedaży.

W sklepie stacjonarnym klient ma możliwość dokładnego obejrzenia przedmiotu. Podczas zakupów w Internecie, podejmując decyzję zmuszony jest polegać na materiale fotograficznym obrazującym produkt.

Jak dobrze wiesz, specyfika produktów handmade polega na tym, że są one niepowtarzalne, dlatego też nie możesz zaprezentować przy wielu ofertach tego samego zdjęcia. Z tego właśnie względu warto zapoznać się z podstawami fotografii, aby dodawać do ogłoszeń fotki, które zwiększą szansę na sprzedaż produktów. Aby zadbać o profesjonalny wygląd marki, polecam wykupienie podstawowego i uniwersalnego kursu fotografii, takiego jak ten, który znajdziesz klikając tutaj.

Krok 4: Zarządzaj swoją firmą od samego początku i ulepszaj serwis online

Jednym z podstawowych błędów, jakie możesz popełnić podczas planowania sprzedaży online jest brak organizacji w zakresie zarządzania ilością dostępnych produktów oraz surowców potrzebnych na ich wykonanie. O ile podczas sprzedaży w sklepie, brak kontroli tego typu nie stanowi aż tak dużego problemu (najgorszym co może się stać jest to, że klient po prostu nie będzie w stanie kupić przedmiotu, w przypadku jego braku), przy okazji sprzedaży produktów w Internecie nie możesz pozwolić sobie na takie błędy. Skutkują one złożonym i opłaconym zamówieniem, którego nie będziesz w stanie wysłać o czasie. Poirytowany klient może wystawić Ci negatywną opinię i zepsuć reputację, którą dotąd cieszył się sklep. Z tego powodu musisz dokładnie znać „stan magazynu” i zadbać o aktualizowanie ilości przedmiotów.

Poprawne zarządzanie sklepem, kontrolowanie i analiza produktów, które sprzedajesz wraz z ich ilościami na miesiąc pomoże Ci ocenić, na których wyrobach skupić uwagę oraz ile materiałów jakiego rodzaju zamówić, aby je wytwarzać. Efektywny system zarządzania jest kluczem do utrzymania produkcji na dobrym poziomie oraz do dotrzymywania terminów realizacji zamówień.

Osoby rozpoczynające przygodę ze sprzedażą online mają tendencję do odkładania na później rzeczy organizacyjnych. Tłumaczą się faktem, że w początkowych etapach nie mają w sklepie tak wielu produktów i łatwo mogą kontrolować sprzedaż i zarządzać sklepem „w pamięci”. Jest to zasadniczy błąd prowadzący do bałaganu, a który później ciężko naprawić.

Od pierwszego dnia po uruchomieniu sprzedaży dobrze jest wprowadzić profesjonalne zarządzanie sklepem. Możesz użyć do tego zwykłego arkusza w Excelu lub specjalnie przeznaczonej aplikacji.

Zapisuj nie tylko ilość sprzedanych towarów do uzupełnienia, ale także ilość surowca na stanie. Dobrze jest zacząć kontrolować ilości surowca jakie zużywasz do wykonania poszczególnych serii produktów, dzięki czemu do perfekcji opanujesz zamawianie materiałów z wyprzedzeniem.

Krok 5: Sprzedawaj produkty handmade angażując się w kilku miejscach jednocześnie

Aby sprzedawać rękodzieło w Internecine, nie musisz ograniczać się do jednego miejsca. Sprzedaż na platformie handlowej lub za pomocą mediów społecznościowych nie wyklucza możliwości sprzedaży za pośrednictwem własnego sklepu internetowego. Czemu więc nie spróbować ogłaszać się w wielu miejscach?

Mało tego, jeśli obracasz się w kręgu innych rzemieślników możecie pomóc sobie wzajemnie poprzez wzajemne polecanie sowich produktów na stronach internetowych, a następnie przekierowywanie do konkretnych sklepów. Taka szeptana reklama często przynosi świetne efekty.

Jaki rodzaj rękodzieła sprzedaje się najlepiej?

Jest to często zadawanie pytanie, które musi pozostać bez odpowiedzi. Otóż, nie ma rodzaju wyrobów rzemieślniczych, które sprzedawałyby się najlepiej. Możemy za to wymienić najpopularniejsze kategorie wyrobów handmade dominujących na rynkach internetowych. Należą do nich: Ceramika, akcesoria i odzież, biżuteria, ozdoby i sztuka, żywność ekologiczna, świece, wyroby kosmetyczne i pielęgnacyjne oraz wszelkiego rodzaju pudełka i papeteria.

Nie oznacza to, że jeśli zajmujesz się innego rodzaju rzemiosłem, masz mniejsze szanse powodzenia – wiele zależy od sposobu promocji produktu. Należy również pamiętać, że im węższa nisza, tym mniejsza konkurencja na rynku, więc potencjalnym klientom łatwiej do Ciebie trafić.

produkty handmade

Podsumowanie - Czy sprzedaż rękodzieła się opłaca?

Sprzedaż internetowa rękodzieła może być bardzo opłacalnym sposobem na zarabianie pieniędzy. Powstało wiele badań, które dowodzą, że w dzisiejszych czasach wyroby handmade są wysoko cenione, a popyt na nie prawdopodobnie będzie rosnąć. Przykładem może być opublikowana w 2015 roku praca ” Handmade Effect: What’s Love Got to Do with It”, która porusza zagadnienia psychologiczne i wymienia dlaczego ludzie tak bardzo cenią rękodzieło (1).

Jeżeli należysz do utalentowanych osób i tworzysz rękodzieło, powinieneś na poważnie rozważyć sprzedawanie swoich wyrobów- wystawiając je na portalu aukcyjnym, w przypadku niepowodzenia narażasz się na znikome straty, zyskujesz za to szansę na rozkręcenie naprawdę dobrego biznesu, przy relatywnie niskim koszcie inwestycyjnym.

(1) Christoph Fuchs, Martin Schreier, Stijn M.J. van Osselaer. The Handmade Effect: What’s Love Got to Do with It? Journal of Marketing, 201

Ania Borkowska
Ania Borkowska

Ania ukończyła studia na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, w mieście, w którym się wychowała. Przez dłuższy czas pracowała jako etatowy grafik, szukając spełnienia w korporacjach, jednak zdecydowała się skoczyć na głęboką wodę i parę lat temu rozpoczęła swoją freelancerską działalność w Internecie. Na początku nie było łatwo stanąć na nogi, dlatego też Ania skończyła dodatkowe kursy, które pozwoliły jej podszkolić się w marketingu i copywritingu i tym samym rozszerzyć swój zakres usług. W latach, kiedy nie było kolorowo, odkryła jak wiele pieniędzy może zaoszczędzić i zarobić w łatwy sposób, w czasie którego wcześniej nie wykorzystywała w żaden sposób (np. stojąc w korku).
Ania dzieli się swoim doświadczeniem, ponieważ wierzy, że świat będzie piękniejszy, kiedy ludzie dookoła niej staną się szczęśliwsi, a osiągną to poprzez samokształcenie i rozwój osobisty.

kontakt: info@niezalezni-finansowo.pl

© 2024 Niezależni finansowo – Wszystkie prawa zastrzeżone