NIEZALEŻNI
FINANSOWO

Giełda Tekstów – opinie o serwisie, jego recenzja i alternatywne strony dla copywriterów

Giełda tekstów jest to najbardziej znany, polski portal pozwalający zarobić pieniądze dzięki pisaniu tekstów. Tajemnicą sukcesu Giełdy tekstów może być fakt, że platforma ta nie jest szablonową stroną służącą do zatrudniania copywriterów. W tym artykule wyjaśnimy jak działa Giełda Tekstów oraz porównamy do niej inne znane nam strony służące sprzedaży artykułów.

Giełda Tekstów to portal dla doświadczonych copywriterów, a aby zamieszczać na niej swoje materiały należy przejść proces rekrutacji, który dopuszcza jedynie 10 nowych freelancerów na miesiąc.

Na skróty: Dowiedz się jak zostać copywriterem, lub zacznij sprzedawać teksty w tych serwisach

Dowiedz się, jak zacząć zarabiać na pisaniu – zostań copywriterem

Skończ kurs copywritingu i zwiększ swoje szanse na zarobek

Zarejestruj się na platformie dla początkujących copywriterów

Zarejestruj się na wielobranżowej platformie freelancerów

Spis treści

Jak działa Giełda Tekstów?

Najprościej jest przedstawić działanie portalu Giełda Tekstów, porównując witrynę do większości pozostałych stron dla copywriterów.

Zazwyczaj osoba zaczynająca sprzedawać teksty za pośrednictwem serwisu do tego przeznaczonego, po rejestracji w danym serwisie widzi ogłoszenia pracy dla copywriterów. W odpowiedzi na interesujące ją oferty wysyła aplikacje i próbkę swoich umiejętności w postaci gotowego portfolio lub uzgodnionego paragrafu tekstu. Na tej podstawie klient przeprowadza rekrutację, w wyniku której zatrudnia copywritera wg. swoich wymagań i stawianych warunków.

Po zawarciu współpracy copywriter dostarcza tekst, a ten następnie może podlegać edycji wg. kolejnych wytycznych klienta.

Dopiero po akceptacji finalnego materiału, copywriter dostaje uzgodnioną wypłatę.

Giełda Tekstów działa inaczej.

Freelancer, który postanawia sprzedawać swoje treści za pośrednictwem Giełdy Tekstów, po zalogowaniu się do serwisu nie znajdzie tu ofert, na które może odpowiedzieć i negocjować stawki. Aby zacząć sprzedawać, nie szuka zlecenia. Sytuacja jest dokładnie odwrotna, ponieważ na Giełdzie Tekstów, to copywriter dyktuje warunki.

Chcąc sprzedawać na Giełdzie tekstów, copywriter może napisać artykuł na dowolny temat, a następnie wystawić go na sprzedaż za określoną przez siebie kwotę pieniędzy. Stopień optymalizacji SEO jest dowolny i zależy od chęci i umiejętności freelancera.

Taki tekst zamieszczony na Giełdzie Tekstów będzie czekał na nabywcę, decydującego się kupić gotowy materiał, nie zaś usługę pisania.

Jak zacząć sprzedawać na Giełdzie Tekstów?

Proces rejestracji nie jest już otwarty dla wszystkich chętnych autorów. Obecnie Giełda Tekstów wprowadziła ograniczenia, które eliminują z jej rynku sporą ilość copywriterów.

Aby zarejestrować się na tym portalu, należy przejść przez proces rekrutacji, w której do świadczenia usług w serwisie dopuszcza się jedynie 10 nowych pisarzy miesięcznie. Rekrutacja przebiega manualnie – należy wysłać swoje zgłoszenie na adres rekrutacja@gieldatekstow.pl i załączyć do niego przykładowy tekst, a najlepiej próbki kilku tekstów, wraz z informacją w jakich tematach się specjalizujesz.

Jeżeli Twoje zgłoszenie zostanie rozpatrzone pomyślnie, zyskasz dostęp do platformy i możliwość edycji swojego profilu.

Gdzie jeszcze można sprzedawać swoje teksty? Alternatywne portale do zarabiania na pisaniu

Aby zacząć sprzedawać na Giełdzie tekstów, należy przejść przez proces rekrutacji. Serwis akceptuje jedynie 10 nowych pisarzy miesięcznie, a konkurencja jest duża. Z tego powodu warto jest znać alternatywne portale, na których możemy rozpocząć naszą przygodę z copywritingiem – być może doświadczenie zdobyte w ten sposób pozwoli nam kiedyś zarejestrować się na Giełdzie Tekstów.

TextBookers

TextBookers to dedykowana platforma dla copywriterów, która umożliwia klientom zamawianie tekstów wszelkiej maści. Mogą to być artykuły specjalistyczne, artykuły reklamowe, opisy produktów lub teksty optymalizowane pod SEO.

Aby zacząć pisać na TextBookers, musisz założyć konto i wypełnić formularz zgłoszeniowy. Po pozytywnym rozpatrzeniu Twojego wniosku dostaniesz dostęp do platformy dla copywriterów i możliwość odpowiadania na oferty.

GoodContent

GoodContent to kolejna platforma stworzona z myślą o handlowaniu tekstami. Podobnie jak w przypadku innych stron ukierunkowanych na copywriting, znajdziesz tu rozmaite kategorie podzielone ze względu na rodzaj tekstu, jakiego oczekuje zleceniodawca.

GoodContent posiada specjalny interface ułatwiający komunikację ze zleceniodawcą, co znacznie wpływa na szybkość wprowadzania edycji, jeśli zaistnieje taka konieczność.

Aby założyć profil w tym serwisie, również musisz wypełnić formularz i przygotować krótki tekst próbny na zadany temat. Moderatorzy strony dbają w ten sposób o wysoki poziom aplikantów na pozycję copwyritera.

Plusem GoodContent jest rozliczenie na zasadzie umowy o dzieło – oznacza to, że przed końcem roku podatkowego, strona wystawi Ci Pit.

Textbroker

Textbroker to kolejna strona dla copywriterów, dedykowana tej profesji. W odróżnieniu od poprzednich przykładów, autorzy rejestrujący się na tej platformie nie muszą przechodzić przez proces rekrutacji aby założyć profil.

Wysłanie tekstu próbnego jest jednakże kolejnym krokiem, na podstawie którego zostanie wystawiona Ci pierwsza ocena. Ocena ta determinuje Twój dostęp do ofert oraz poziom zleceń, które Ci się wyświetlają. Wraz z czasem i nabieranym doświadczeniem, administracja portalu weryfikuje twój dorobek tekstów. Jeśli moderatorzy zadecydują o podniesieniu Twojej oceny, przełoży się to na lepszą jakość możliwych do podjęcia zadań oraz na ich większą ilość.

Wielobranżowe platformy dla freelancerów

Jeżeli czujesz się na siłach pisać teksty w języku innym niż polski, nic nie szkodzi na spróbowanie swoich sił na ogólnej lub ukierunkowanej międzynarodowej stronie dla freelancerów, takiej jak Upwork lub Fiverr. Są to strony, na których znajdziesz również oferty z Polski, jednak w mniejszej ilości niż na polskich portalach. Więcej na temat tych serwisów napisaliśmy w artykule „strony dla freelancerów„.

W tym miejscu warto poruszyć jeszcze temat strony Useme, która mimo że nie skupia się na copywriterach, zyskała sporą popularność w tej branży.

Useme

Useme to wielobranżowa strona, na której wśród kategorii zleceń znajdziemy wyodrębnione teksty, a także copywriting SEO. Podział na dziedziny copywritingu jest niż na platformach dedykowanych, jednak w większości przypadków wystarczy aby wpasować gdzieś swoją specjalizację.

Aby założyć profil na Useme. nie trzeba przechodzić przez proces rekrutacji narzucony przez platformę. Od razu po zarejestrowaniu profilu można przystąpić do szukania pierwszych zleceń.

Dzięki stronie Useme zyskasz możliwość wystawienia faktury VAT dla klienta, bez konieczności posiadania własnej działalności gospodarczej.

Szukanie zleceń na grupach w mediach społecznościowych i na forach internetowych

Sprzedaż tekstów za pośrednictwem platform do tego przeznaczonych zapewnia Ci duży stopień ochrony – strona dla copywriterów dba o przejrzyste warunki współpracy ze zleceniodawcą, sprawuje pieczę nad bezpieczeństwem transakcji oraz często udostępnia Ci infrastrukturę ułatwiającą współpracę. Usługa ta jednak nie jest darmowa – z twojej wypłaty zostanie pobrana prowizja.

Jeżeli chcesz zacząć działać na własną rękę możesz spróbować łapać zlecenia za pośrednictwem grup dla copywriterów w mediach społecznościowych oraz na platformach takich jak OLX. Pamiętaj jednak, że w przypadku braku doświadczenia w copywritingu, warto jest zacząć pisać na platformie, w na której Twoje postępu będą na bieżąco dokumentowane. Dzięki ocenom wystawionym przez klientów wzbudzisz zaufanie kolejnych zleceniodawców.

Najbezpieczniej będzie podejmować się realizacji zleceń poza platformą do tego przeznaczoną tylko w przypadku, kiedy już współpracowaliśmy z klientem i wiemy, że jest on uczciwy.

Teksty SEO, czyli słowa kluczowe i zoptymalizowany kontent - pisząc je zarobisz więcej

Odrębną kategorię copywritingu stanowią teksty SEO, czyli artykuły na których w dużym stopniu opiera się marketing internetowy.

SEO (ang. search engine optimization) to działanie polegające na jak najlepszym dostosowaniu treści oraz działania strony www, pod frazy wpisywane w wyszukiwarce internetowej. Proces ten nosi nazwę pozycjonowania, ponieważ jego efektem jest podniesienie pozycji strony internetowej po wpisaniu w google słów kluczowych, na które strona jest zoptymalizowana.

Jednym z zabiegów służących pozycjonowaniu jest pisanie tekstów SEO. Teksty SEO to nic innego jak artykuły tworzone wg. wytycznych podanych przez specjalistę od pozycjonowania.

Muszą one zawierać odpowiednie frazy kluczowe oraz spełniać wymogi optymalnej długości (ilości słów) i struktury tekstu. Przy tworzeniu tego typu tekstu, copywriter dysponuje dużo mniejszą dowolnością. Teksty SEO można porównać do matury z języka polskiego – trzeba jak najlepiej wstrzelić się w klucz.

Podsumowanie: Giełda Tekstów - Czy wciąż jest faworytem na rynku?

Giełda Tekstów przez lata wyróżniała się wśród konkurencyjnych stron w Internecie i uchodziła za niekwestionowanego faworyta. Sytuacja zmieniła się, wraz ze zmianą typu rejestracji z otwartego na bardzo ograniczony.

Z jednej strony, dzięki temu zabiegowi Giełda Tekstów starannie rekrutuje nowych autorów, którzy posiadają zdolności na bardzo wysokim poziomie, z drugiej zaś drastycznie ogranicza możliwości pracy początkującym copywriterom.

Giełda Tekstów nie jest obecnie jedyną polską stroną dla osób chcących sprzedawać tworzone przez siebie treści. Nadal różni się formą sprzedaży – jest to chyba unikalne miejsce, gdzie twórca sam decyduje nad tematem konkretnego tekstu oraz określa wytyczne wg. których pisze materiał, który jest później wystawiony na sprzedaż. Klient przychodzi na gotowe – może kupić produkt, nie usługę.

Nawet jeśli nie zostaniesz zaakceptowany przez Giełdę Tekstów, nie zrażaj się – spróbuj swoich sił na pozostałych portalach. Być może początkowe statystyki będą rozczarowujące, jednak na podstawie zdobytych doświadczeń nabierzesz wprawy i z czasem nauczysz się pisać dobre treści.

Copywriting to dziedzina, w której powiedzenie, że ćwiczenie czyni mistrza sprawdza się jak nigdzie indziej. Chociażby z tego powodu warto podejmować się pisania dla zleceniodawcy- wyrobienie sobie pióra z czasem zaowocuje i przyniesie nam dobre pieniądze.

Doświadczenie nabyte przez pisanie dla klientów pomoże Ci wyspecjalizować się w pewnych dziedzinach. Jeśli Giełda Tekstów pozostanie w sferze Twoich marzeń na przyszłość, możliwość tworzenia tekstów eksperckich na pewno popłaci Ci w momencie, kiedy w końcu uda Ci się zarejestrować na tym portalu.

Ania Borkowska
Ania Borkowska

Ania ukończyła studia na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, w mieście, w którym się wychowała. Przez dłuższy czas pracowała jako etatowy grafik, szukając spełnienia w korporacjach, jednak zdecydowała się skoczyć na głęboką wodę i parę lat temu rozpoczęła swoją freelancerską działalność w Internecie. Na początku nie było łatwo stanąć na nogi, dlatego też Ania skończyła dodatkowe kursy, które pozwoliły jej podszkolić się w marketingu i copywritingu i tym samym rozszerzyć swój zakres usług. W latach, kiedy nie było kolorowo, odkryła jak wiele pieniędzy może zaoszczędzić i zarobić w łatwy sposób, w czasie którego wcześniej nie wykorzystywała w żaden sposób (np. stojąc w korku).
Ania dzieli się swoim doświadczeniem, ponieważ wierzy, że świat będzie piękniejszy, kiedy ludzie dookoła niej staną się szczęśliwsi, a osiągną to poprzez samokształcenie i rozwój osobisty.

kontakt: info@niezalezni-finansowo.pl

© 2024 Niezależni finansowo – Wszystkie prawa zastrzeżone