NIEZALEŻNI
FINANSOWO

Jak zacząć dropshipping

Dropshipping jest to model biznesowy stanowiący rewolucję w sprzedaży internetowej. Dzięki tej metodzie otworzenie sklepu online stało się dużo bardziej przystępną opcją, niż kiedykolwiek wcześniej. Nie musisz bowiem zastanawiać się nad logistyką – produkty, które sprzedajesz są dostarczane klientowi bezpośrednio z linii produkcyjnej. Jeśli zastanawiasz się jak zacząć dropshipping, w tym artykule wyjaśnimy Ci krok po kroku jakie działania należy podjąć aby poprowadzić sklep internetowy działający w tym modelu.

Na skróty:

Sprawdź jak założyć sklep internetowy

Sprawdź jak zarabiać na blogu (i dodać do niego e-commerce)

Załóż samodzielnie stronę internetową 

A jeśli wiesz już, że chcesz zacząć dropshipping na platformie Shopify

Spis treści

Czym jest dropshipping?

Ujmując sprawę możliwie krótko, dropshipping jest to rodzaj sprzedaży internetowej z logistyką na zewnątrz. Oznacza to, że możesz rozpocząć sprzedaż produktów we własnym sklepie internetowym, ale nie musisz przejmować się najbardziej uciążliwymi kwestiami, jakimi są odpowiednia ilość zaopatrzenia, transport, magazynowanie i dostawa. Dzieje się tak dlatego, dokonaniu zamówienia bezpośrednio przez klienta, dobra są wysyłane do niego bezpośrednio z fabryki.

Prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshippingu to działalność biznesowa o relatywnie niskim ryzyku, ponieważ jej rozpoczęcie nie wymaga dużych nakładów finansowych.

Jeśli decydujesz się na dystrybucję na rynku polskim produktów, które są już dostępne np. na rynku azjatyckim, to jedyny koszt, który pokrywasz to cena za przedmiot bezpośrednio u producenta. Nie będziesz obciążony/a kosztami stworzenia projektu przedmiotu, produkcji na zamówienie, magazynowania, pakowania ani wysyłki. Tak na prawdę w modelu dropshippingu Twój sklep jest jedynie pośrednikiem sprzedaży; zajmujesz się więc kolekcjonowaniem zamówień oraz obsługą klienta w zakresie przetwarzania jego zamówienia. Cała reszta procesu jest zautomatyzowana i nie wymaga Twojego zaangażowania.

W modelu dropshippingu możesz sprzedawać również swoje autorskie przedmioty, jeśli znajdziesz fabrykę, która będzie w stanie wykonać Twój projekt. Wtedy oczywiście musisz dodać do planowanego budżetu odpowiednie koszty.

Jak zacząć biznes w modelu dropshippingu - przewodnik krok po kroku

Model dropshippingu w uproszczeniu składa się z dwóch filarów, jakimi są producent, oraz pośrednik handlu detalicznego, inaczej detalista.

Producent jest odpowiedzialny za wytwarzanie produktów z nadwyżką oraz ich magazynowanie, tak aby w każdej chwili były one gotowe do wysyłki. W tym przypadku również producent odpowiada za wymianę wadliwych produktów oraz uzupełnianie braków magazynowych. Na barkach producenta spoczywa ryzyko poniesienia straty z racji niesprzedania wszystkich magazynowanych zapasów.

Kolejnym filarem jest detalista, czyli w tym wypadku właściciel sklepu internetowego. Nabywa on od producenta towar po cenach hurtowych, ale podczas całego procesu sprzedaży nie widzi produktów na oczy. Jak to możliwe? W modelu dropshippingu, pośrednik handlu detalicznego sprzedaje towary producenta pod płaszczem własnej marki, za pomocą sklepu internetowego. Ma za zadanie znaleźć potencjalnych klientów i przekonać ich do dokonania zakupów w swoim sklepie online. Na barkach właścicieli sklepów internetowych spoczywa więc marketing i obsługa klienta.

Krok 1: Badania rynku i wybór produktu

W przypadku współpracy dropshippingowej, wybór produktu ma szczególne znaczenie – nie tylko ze względu na opłacalność związaną z jego sprzedażą, ale również dlatego, że nie wszystkie produkty można w łatwy sposób sprzedawać w modelu dropshippingu. Mam tutaj na uwadze kwestię znalezienia głównego producenta i dostawcy oraz alternatyw – im popularniejszy produkt, tym łatwiejsze będzie to zadanie.

Jeżeli produkt, który chcesz sprzedawać w dropshippingu nie jest narzucony np. poprzez tematykę twojego bloga (więcej w artykule jak zarabiać na blogu), a ty dopiero zabierasz się za rozpoczęcie całego przedsięwzięcia, dobrym pomysłem będzie wybór niszy produktów nie tylko na podstawie własnych zainteresowań, ale również poprzez śledzenie trendów. W jaki sposób zobaczyć co jest obecnie w modzie lub jakimi produktami zainteresowanie rośnie? Jest na to parę sposobów.

Google trends

Google Trends jest to darmowe narzędzie analityczne udostępnianie przez google, które pozwala na określenie zainteresowania danymi frazami wpisywanymi w wyszukiwarce, w danym przedziale czasowym. Sprawdzając trendy nie zapomnij o określeniu regionu, na który planujesz sprzedaż produktów. Upewnij się, czy sprawdzasz wyszukiwania globalnie, czy w Polsce.

prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshipping - google trends

Po doprecyzowaniu, który region Cię interesuje czas wpisać frazę, którą chcesz sprawdzić. Ja posłużę się przykładem filtra do wody – akurat sam niedawno zamawiałem taki produkt, więc postanowiłem sprawdzić jak wiele osób wpadło na podobny pomysł. Po wpisaniu frazy pojawił mi się wykres, na podstawie, którego mogę mieć szersze pojęcie na temat tego, czy opłaca mi się otworzyć sklep dropshipping, który będzie zajmował się sprzedażą tego rodzaju filtrów.

Niżej na stronie, Google Trends podpowiada mi inne, związane z moim hasłem wyszukiwania: sugeruje produkty konkretnych marek, lub bardziej specyficzny rodzaj filtrów takich jak filtry do wody w akwarium.

Sugestie produktów Allegro lub innej popularnej platformy zakupowej

Kolejnym sposobem jest sprawdzenie podpowiedzi którejkolwiek z popularnych platform zakupowych. W Polsce największą popularnością cieszy się wciąż Allegro.

Aby sprawdzić trendy w serwisie Allegro, wystarczy kliknąć w pasek wyszukiwania. Nie trzeba nawet nic wpisywać, aby najbardziej popularne wyszukiwania ostatnich dni zasugerowały nam potencjalnie dobre nisze.

trendy niszy

Śledzenie aktywności influencerów

Pomocnym może okazać się prześledzenie współprac influencerów oraz sprawdzenie, czy któreś z produktów, których używają cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Jeśli w komentarzach pod postami zobaczysz pytania typu „skąd masz tę torebkę”, nie sprawdzaj z której firmy jest ta konkretna – zamiast tego znajdź podobną, którą możesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym w modelu dropshippingu. 

Przeglądaj strony konkurencji

Pamiętaj, że rozmawiając o niszy nie mamy na myśli konkretnego przedmiotu, lecz całą serię, która pod niszę może podlegać. Nie ograniczaj się więc do pojedynczej kategorii. Jeśli uznasz, że dobrym produktem będzie masażer do stóp, to wejdź na strony konkurencyjne i zobacz jakie jeszcze typy masażerów możesz sprzedawać u siebie. Prawdopodobnie producent, z którym nawiążesz współpracę bez problemów będzie w stanie dostarczyć Ci większość przedmiotów z niszy.

Krok 2: Sporządzenie biznesplanu- niezbędne analizy, ustalenie kosztów i potencjalnych przychodów

W momencie kiedy zadecydujesz już o produkcie, który zamierzasz sprzedawać, do zrobienia pozostaje dokładna analiza rynku, która pozwoli Ci określić ceny przedmiotów w Twoim sklepie oraz oszacować poziom niezbędnych wydatków. Aby to zrobić, najlepiej posiłkuj się stronami Twojej przyszłej konkurencji.

Wpisz w google nazwę produktu, który zamierzasz sprzedawać na swojej stronie internetowej i odwiedź strony, które się wyświetlą. Porównaj przedmioty znajdujące się na tych stronach – zwróć uwagę na sprzedawanie marki oraz ich ceny. W ten sposób łatwiej będzie Ci podliczyć potencjał zysków. 

Zastanów się do kogo kierujesz produkt – określenie docelowej grupy odbiorców ma olbrzymie znaczenie jeśli chodzi o potencjał sprzedaży online. Pamiętaj, że starsze osoby nadal korzystają ze sklepów stacjonarnych, więc jeśli decydujesz się nawet na przełomowy przedmiot, ale trafiający wyłącznie do tej właśnie grupy, sprzedaż przez Internet może okazać się fiaskiem.

W swoich kalkulacjach nie zapomnij uwzględnić kosztów reklamy i marketingu; jeśli Twoja konkurencja wygląda na silną, musisz liczyć się w koniecznością wydania większej sumy na kampanie marketingowe, w tym reklamy zamieszczanie w mediach społecznościowych. W celu ustalenia najlepszej strategii marketingowej, ponownie musisz dobrze określić grupę docelowych odbiorców przedmiotów sprzedawanych w Twoim sklepie internetowym.

Krok 3: Budowa sklepu internetowego

Po sporządzeniu biznesplanu w końcu możesz zacząć działać nad budową strony, na której postawisz własny sklep internetowy. Jeśli nie wiesz jak się za to zabrać samodzielnie, zachęcamy do przeczytania naszego przewodnika „jak założyć sklep internetowy„, w którym krok po kroku wyjaśniamy 2 naszym zdaniem najlepsze i najłatwiejsze metody otwierania, a następnie prowadzenia sklepu internetowego.

Tak na prawdę, to nawet jeśli masz już pewną wiedzę na temat zakładania strony e-commerce polecamy Ci przeczytać nasz tekst podlinkowany wyżej; kto wie czy w przypadku Twojego sklepu internetowego, któraś z naszych porad nie okaże się pomocna?

Krok 4: Współpraca z dostawcami: jak wybrać producenta i hurtownię?

Masz już strukturę sklepu internetowego więc ostatnim co pozostało do zrobienia jest umieszczenie w jego witrynie produktów. Jednak aby e-sklep mógł funkcjonować w modelu dropshipping, produkty muszą pochodzić od dostawcy, który uzgodnił z tobą model biznesowy, o którym mowa.

W przypadku założenia sklepu internetowego na platformie Shopify, sprawa jest wyjątkowo prosta: znajdziesz tu wtyczki, które przekierują Cię bezpośrednio do producentów, którzy oferują gotowe katalogi produktów, które możesz wystawić na sprzedaż w dowolnym momencie. Podejmiesz z nimi współpracę poprzez dosłownie kilka kliknięć.

Jedną z takich wtyczek jest Automizely. Automizely oferuje szeroką gamę produktów pochodzących z różnych nisz, od różnych producentów. Jeśli wśród oferowanych przedmiotów znajdziesz ten, który Cię interesuje, możesz dodać go bezpośrednio do sklepu, na własną stronę internetową.

Skorzystanie z wtyczki, do której dostawcy dropshipping dodają oferowane przez siebie przedmioty, jest zdecydowanie najprostszym rozwiązaniem, jednak ma swoje wady; nie możesz ustalać tu szczegółów dotyczących chociażby opakowania produktu. Jeśli chcesz zadbać o ogólne wrażenie i dobre imię swojego sklepu, nie wypada wysyłać im paczki ostemplowanej chińską etykietą. Jeśli masz więc chwilę, warto rozważyć znalezienie dostawcy na własną rękę.

Decydując się na ten krok, możesz zacząć od AliExpress lub Alibaba. Logując się do serwisów, wyszukaj produktów które masz zamiar sprzedawać w sklepie internetowym. Znajdź kilku producentów, cieszących się dobrymi opiniami w serwisie – przejrzyj oceny i komentarze klientów, aby wyłonić producentów przedmiotów najlepszej jakości.

Kiedy już znajdziesz potencjalnie odpowiednich dostawców, skonsultuj się z nimi prywatnie i zapytaj o warunki współpracy. Czy posiadają minimalne ilości zamówienia, jak długi jest przewidywany maksymalny czas dostawy, wreszcie w jaki sposób pakują towary oraz czy istnieje możliwość zaprojektowania własnego pudełka, w którym będą przesyłali zamówienia z Twojego sklepu.

Kiedy już ustalicie wszystkie szczegóły, warto zamówić próbki produktu od dostawców, którzy spełniają Twoje oczekiwania. Po otrzymaniu przykładowych przedmiotów będziesz w stanie podjąć najlepszą decyzję i wyłonić zwycięzcę.

Krok 5: Promocja w mediach społecznościowych, marketing internetowy i pozycjonowanie

Docierając do tego punktu, masz już za sobą wszystkie formalności potrzebne do prowadzenia dropshippingu, a raczej sklepu internetowego działającego w tym modelu. Twój dostawca może rozpocząć wysyłkę zamówień, jeśli tylko ktoś zdecyduje się zakupić produkt w Twoim sklepie. Tobie zostało już tylko (i aż) pozyskiwanie klientów. Jak się za to zabrać? Na stole leżu parę opcji.

Media społecznościowe

W przypadku prowadzenia sklepu internetowego lub strony www, prowadzenie aktywnych profili w mediach społecznościowych to obowiązkowa sprawa, jeśli chcemy przekierować ruch do naszej witryny. Prócz aktywności i nawiązywania bezpośredniego kontaktu z klientem za pomocą social mediów, warto rozważyć wykupienie płatnej reklamy na Facebooku, Instagramie lub TikToku.

Zaletą reklamowania produktów w mediach społecznościowych jest możliwość bardzo dokładnego określenia grupy docelowej odbiorców. Twoja reklama nie wyświetli się wszystkim po kolei, a jedynie osobom potencjalnie zainteresowanym produktami, jakie sprzedajesz. Dzięki temu rozwiązaniu łatwiej jest dotrzeć do klienta końcowego, który faktycznie kupi produkt, a nie jedynie go obejrzy.

Możesz również zapłacić za recenzję produktów blogerom lub influencerom. Ten rodzaj reklamy jest dość kosztowny, jednak relatywnie szybko się zwraca; ludzie uwielbiają naśladownictwo i często nawet nieświadomie sugerują się wyborami swoich idoli.

Pozycjonowanie i SEO

Dość często wspominamy na naszej stronie o istocie pozycjonowania. To dlatego, że w przypadku promowania strony internetowej, bloga czy sklepu internetowego pozycjonowanie często odgrywa kluczową rolę, ważniejszą nawet niż reklama.

W przypadku budowy sklepu na platformie Shopify, możemy (a raczej musimy) skorzystać z wbudowanych i całkiem niezłych wtyczek do pozycjonowania. Nie mamy tu dużego pola do popisu, za to pozycjonowania zrobimy samodzielnie.

Stawiając stronę internetową w WordPressie sytuacja się zmienia; tu możemy pozwolić sobie na bardzo dobre pozycjonowanie, o ile oczywiście mamy o nim pojęcie. Dobrze jest zgłębić podstawy pozycjonowania stron www, aby w jakimkolwiek stopniu wykorzystać dane nam możliwości. Jeżeli nie rozumiemy tego tematu, to warto rozważyć skorzystanie z usług profesjonalistów.

Krok 6: Optymalizacja sprzedaży w sklepie internetowym

Wraz z rozwojem twojego sklepu e-commerce, możesz zająć się analizowaniem progresu sprzedaży oraz produktów cieszących się szczególnym zainteresowaniem. Postaraj się znaleźć przyczyny, dla których niektóre towary schodzą ze sklepu jak świeże bułeczki, na inne zaś nie ma prawie wcale zamówień.

Niezależnie od tego czy problem tkwi w marketingu, czy w złej ocenie niszy i zapotrzebowania, tutaj znajdziesz czas aby go naprawić. Wykorzystaj wolną chwilę na wyszukanie nowych produktów oferowanych przez Twojego producenta, które z łatwością możesz dodać do katalogu sprzedaży w twoim sklepie. Ponownie porównaj ceny wystawionych przez siebie towarów do cen konkurencji – może w ostatnim czasie coś się zmieniło i klientom nie opłaca się kupować u Ciebie? Wprowadź nowe strategie marketingowe i oceń które sprawdzają się najlepiej.

Optymalizacje wykonuj raz na kilka miesięcy. Taka czynność zagwarantuje Ci stabilny i zrównoważony wzrost popularności sklepu, a co za tym idzie wzrostu sprzedaży internetowej.

Wady prowadzenia sklepu internetowego w modelu dropshipping

Błędy to rzecz ludzka i zdarzają się nawet najlepszym. Niestety, ale niezależnie od tego jak dobry będzie wybrany przez Ciebie dostawca, może się zdarzyć, że coś pójdzie nie tak. Jest to największa wada dropshippingu – z jednej strony dzięki takiemu sposobowi działania Ty, jako detalista masz mniej pracy. Z drugiej strony, nie masz wpływu na to co dzieje się w obszarze dostawy.

Co więc może się wydarzyć i jak zachować się w przypadku awarii? Poniżej przedstawiamy trzy najczęstsze i najbardziej prawdopodobne sytuacje wraz z rozwiązaniami.

Sytuacja 1: Klient składa zamówienie, ale zostaje dostarczony do niego inny produkt

Zarówno w tej, jak i każdej innej sytuacji, jako właściciel sklepu internetowego oraz osoba pełniąca rolę biura obsługi klienta, musisz wziąć ten błąd na klatę. Osoba zamawiająca towary w twoim sklepie nie jest zainteresowana tym kto zawinił, chce za to otrzymać zamówione dobra. Przeproś klienta i zaproponuj wymianę produktu lub możliwość zwrotu. Pokryj wszystkie koszty jakie spowoduje pomyłka – jest to rodzaj strat, które trzeba uwzględnić w budżecie.

Aby nie odsyłać produktu z powrotem do producenta, możesz poprosić zamawiającego o odesłanie go na Twój adres. Następnie spróbuj sprzedać produkt na własną rękę (np. za pośrednictwem Allegro) lub poczekaj aż zostanie on ponownie zamówiony przez kogoś innego w Twoim sklepie i wyślij go osobiście, nie przesyłając zamówienia producentowi.

Sytuacja 2: Dostarczony produkt jest wadliwy

Sytuacja podobna do tej powyżej; zapytaj klienta jaką formę współpracy preferuje – czy chciałby wymienić produkt, czy oczekuje zwrotu pieniędzy. Jeżeli klient da sygnał, że przez pomyłkę został postawiony w bardzo niekomfortowej sytuacji, warto rozważyć jakiś mały prezent w ramach przeprosin. Nie warto ryzykować negatywnej opinii i zawsze dobrze jest starać się przekupić klienta.

W tym przypadku należy również zasygnalizować dostawcy, że wysłany produkt okazał się wadliwy i egzekwować pokrycie kosztów wymiany/ zwrotu przez producenta.

Sytuacja 3: Klient postanawia zwrócić produkt, ponieważ nie dotarł on na czas

W takim przypadku problem dotyczy tylko tego, jak dogadasz się z producentem; możesz postąpić tak jak w sytuacji pierwszej (wziąć na siebie błąd i nie mieszać w to dostawcy, a produkt sprzedać poza systemem współpracy dropshippingowej) lub możesz starać się wyegzekwować od dostawcy pokrycie kosztów naprawy błędu.

Podsumowanie - czy dropshipping się opłaca?

Dropshipping może być bardzo dochodowym biznesem. Aby tak się stało musisz jednak dobrze przestudiować rynek, wybrać produkty z popularnej niszy, a na sam koniec wiedzieć jak odpowiednio wypromować swój sklep internetowy i przedmioty, które zamierzasz sprzedawać. Prowadzenie sklepu w tym modelu jest zdecydowanie łatwiejsze niż tradycyjna sprzedaż produktów za pośrednictwem sklepu online, mimo to dropshipping wymaga sporego zaangażowania.

Jedną z największych zalet dropshippingu jest fakt, że to ty ustalasz ceny detaliczne produktów. Dzięki temu możesz łatwo kontrolować tempo rozwoju biznesu i mieć realny wpływ na jego przyspieszenie, także poprzez stałe i nieograniczone dodawanie do oferty sprzedaży nowych przedmiotów.

Równocześnie decydując się na model logistyczny oparty o dropshipping, automatycznie narażasz się na większą konkurencję, niż w przypadku modelu opartego o tradycyjną sprzedażą detaliczną, z własnymi hurtowniami oraz logistyką. Dzieje się tak dlatego, że wprawiona osoba będzie w stanie postawić prosty sklep internetowy, oferujący ok 25 produktów dosłownie w kilka godzin. Na hurtownię nie każdy będzie w stanie sobie pozwolić, zaś wymagane zaangażowanie zniechęci część potencjalnych konkurentów.

Moim zdaniem, dropshipping to dobre rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, ponieważ wiąże się z relatywnie niskimi kosztami jeśli chodzi o samo otworzenie sklepu, dlatego też ryzyko w przypadku niepowodzenia jest niewielkie. Jeśli zaś uda nam się rozwinąć sklep oraz zbudować potężną markę działającą w modelu dropshipping, możemy liczyć na wysokie wynagrodzenie, przy relatywnie małym nakładzie pracy w późniejszych etapach prowadzenia sklepu. Jeżeli więc chcesz zacząć sprzedawać produkty online, dropshipping wydaje się być świetnym rozwiązaniem na dobry początek i nic nie powinno powstrzymywać Cię przed próbą podjęcia tego typu działania.

Marek Borkowski
Marek Borkowski

Marek urodził się w 1988 roku w Bydgoszczy. Z wykształcenia jest technikiem weterynarii, jednak od lat nie pracuje w wyuczonym zawodzie. Postanowił zająć się pracą, która sprawia mu przyjemność oraz przynosi satysfakcjonujące dochody. Od zawsze interesował się programowaniem i nowymi technologiami - postanowił więc działać, wykupił odpowiednie kursy online, które pozwoliły mu postawić pierwsze kroki w tworzeniu stron internetowych i okazało się to strzałem w dziesiątkę. Obecnie Marek rozwija swoje projekty oraz pracuje jako freelancer, tworząc strony dla klientów.
Marek jest zafascynowany technologią blockchain - nie tylko inwestuje w kryptowaluty i NFT, ale też kończy kurs blockchain developera, aby w przyszłości stworzyć swój własny metaverse. Chętnie pisze o swoich pasjach a jego misją jest zmotywowanie czytelników do rozszerzania swoich horyzontów.

kontakt: info@niezalezni-finansowo.pl

© 2024 Niezależni finansowo – Wszystkie prawa zastrzeżone