NIEZALEŻNI
FINANSOWO

Jak założyć sklep internetowy

Jeśli prowadzisz lub zamierzasz zacząć prowadzić działalność opierającą się na sprzedaży produktów fizycznych, oprogramowania, kursów online czy po prostu swoich fotografii, warto rozważyć otworzenie własnego sklepu internetowego.

Sprzedaż online za pośrednictwem sklepów internetowych już dawno stała się rozpowszechnioną praktyką. Obecnie nikt nie obawia się zamawiania produktów z Internetu, a problemy dotyczące możliwości zwrotu zakupionych dóbr (zarówno fizycznych jak i wirtualnych), które kiedyś mogły zniechęcać do zakupów w sieci, należą już do przeszłości.

W tym artykule krok po kroku wyjaśnimy Ci jak założyć sklep internetowy.

Na skróty: Jeśli planujesz otworzyć sklep internetowy, te linki mogą Ci się przydać

Jak samodzielnie stworzyć stronę internetową?

Jak zacząć dropshipping? Poradnik dla początkujących

Przetestuj najpopularniejszą platformę e-commerce

Przetestuj rozszerzenie Pro i zbuduj  sklep online w Elementorze

Spis treści

Co musisz zrobić zanim zdecydujesz się otworzyć sklep internetowy?

Wiesz już, że chcesz założyć własny sklep internetowy, jednak nie wiesz jak się za to zabrać. Tak naprawdę otwieranie sklepu internetowego nie różni się zbytnio od zaczynania jakiejkolwiek marki. Zabierając się za prowadzenie sklepu internetowego, na pierwszym miejscu musisz ustalić:

  • Nazwę sklepu i firmy

  • Co planujesz sprzedawać w sklepie internetowym

  • Podstawową strategię marketingową dotyczącą promowania sklepu internetowego i sprzedawanych w nim dóbr

  • Czy planujesz również prowadzenie sklepu stacjonarnego (jeśli w przyszłości masz taki zamiar, warto już na początku zadbać o branding, który nie będzie kolidował z możliwością prowadzenia sprzedaży stacjonarnej

Po uporządkowaniu podstawowych punktów, czas przejść do kwestii bezpośrednio dotyczących sprzedaży produktów online. Tutaj możemy rozważać 2 aspekty: Jak założyć sklep internetowy od strony technicznej oraz jak wdrożyć strategie marketingowe online, tak aby jak najlepiej promować sklep internetowy i dotrzeć do pożądanej grupy odbiorców.

Własny sklep internetowy od strony technicznej

Na wstępie warto poruszyć kwestię bezpieczństa sklepu e-commerce. Mówimy tu o systemie, który będzie kolekcjonował dane tysięcy ludzi oraz przeprowadzał transakcje finansowe. Nie będziemy szukać alternatyw – w tak wrażliwych kwestiach wybieramy jedynie światowe, renomowane marki. Chcąc założyć sklep internetowy, pamiętaj że tu szczególnie ważnym jest korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań – my zaufaliśmy Shopify i WooCommerce.

Zakładanie sklepu internetowego musimy rozpatrywać z 2 oddzielnych kategorii użytkowników:

  • Dla osób, które nie wykupiły jeszcze usług w zewnętrznej firmie hostingowej, polecamy rozważenie subskrypcji profesjonalnej platformy e-commerce Shopify, która w ramach abonamentu oferuje hosting, a także darmową domenę (z ograniczeniami dotyczącymi końcówki myshopify.com) i łatwy w obsłudze kreator stron sklepów internetowych. Na platformie Shopify można w łatwy sposób zarządzać sklepem i płatnościami. W Shopify istnieje możliwość zakupienia lub dokonania transferu dowolnej domeny sklepu, bez ograniczeń końcówki.

  • Dla osób, które posiadają już domenę przygotowaną pod działanie sklepu internetowego oraz wykupiony hosting w zewnętrznej firmie, przygotowaliśmy instrukcję dotyczącą tego, jak założyć sklep internetowy w systemie WordPress i Elementor, używając darmowej wtyczki WooCommerce. Jest to proste w użyciu, dodatkowe oprogramowanie sklepu internetowego, które łatwo można połączyć z istniejącą stroną.

W przypadku niektórych sklepów sprawa nie jest taka prosta, jak wskazywałoby na to powyższe rozróżnienie. W kolejnym rozdziale podpowiemy Ci czym kierować się podejmując ostateczną decyzję dotyczącą wyboru między platformą, a oprogramowaniem e-commerce.

Platforma czy oprogramowanie e-commerce - co sprawdzi się lepiej w Twoim przypadku?

Platforma e-commerce to w najprostszych słowach takie centrum dowodzenia sklepem internetowym. Jest to zamknięty system, który pozwala zbudować i uruchomić stronę sklepu online, prowadzić sprzedaż i realizować zamówienia, daje również niezbędne gwarancje bezpieczeństwa, proste w obsłudze zarządzanie sklepem, udostępnia dodatkowe narzędzia analityczne i posiada wiele innych zalet ukierunkowanych bezpośrednio na sprzedaż produktów w Internecie.

Platformę e-commerce zintegrujesz z social mediami, co umożliwi Ci prowadzenie sklepu internetowego za ich pośrednictwem. Z platformy e-commerce wygenerujesz przycisk sprzedaży, który możesz zamieścić na stronach internetowych zbudowanych poza tą platformą.

Plusem korzystania z platformy e-commerce jest to, że nie musimy o niczym myśleć – o wszystko zadba firma. Minusem tego rozwiązania jest fakt, że jesteśmy od tej firmy całkowicie zależni i przez możemy napotkać pewne ograniczenia. Na przykład chcąc dodać do sklepu element, którego platforma e-commerce nie posiada, zwyczajnie nie mamy jak tego zrobić, ponieważ sami nie będziemy w stanie wprowadzić do systemu nowego elementu.

Wtyczka/oprogramowanie e-commerce również świetnie poradzi sobie w wyznaczonym zadaniu, jednak jest dużo mniej złożonym mechanizmem. Upraszczając sprawę, za pomocą wtyczki możesz łatwo umieszczać produkty na stronie sklepu internetowego, definiować ich parametry i nimi zarządzać. Możesz również wgrać mechanizm, który pozwoli Ci przeprowadzać płatności internetowe, jednak w kwestii zbudowania witryny sklepu musisz radzić sobie samodzielnie.

Tu jednak pojawia się pewna korzyść: używając pliku typu Open source, jakim jest WooCommerce, nie mamy żadnych ograniczeń jeśli chodzi o dostosowanie się do zasobów platformy. Możemy instalować dowolną ilość innych wtyczek i zewnętrznego oprogramowania w celu poprawy działania  lub wyglądu naszego sklepu.

Nie umniejszajmy zatem zaletom wtyczki, ponieważ w wielu miejscach sprawdzi się lepiej niż platforma e-commerce, lub okaże się zwyczajnie bardziej opłacalna.

Platforma e-commerce

Super łatwa w obsłudze

W bardzo krótkim czasie (1 dzień) zbudujemy podstawowy sklep spełniający swoje funkcje, z którego można już korzystać. Budowa sklepu, który wygląda na prawdę profesjonalnie nie zajmie nam dłużej niż miesiąc.

Wsparcie techniczne na żywo 24/7, możliwość bezpośredniej rozmowy z pracownikiem

Platforma zapewnia funkcje marketingowe i SEO- są one całkiem niezłe, ale nie wykorzystują 100% możliwości 

Upgradeując subskrypcję zapewniamy sobie lepszą jakość usługi

Cena = koszt subskrypcji + prowizje od sprzedaży + opłaty transakcyjne

Oprogramowanie e-commerce

Bardzo łatwa w obsłudze

Od początku budujemy sklep w formie docelowej, więc produkt, z którego można korzystać otrzymujemy na sam koniec. Budowa sklepu, który wygląda na prawdę profesjonalnie zajmie nam 1 miesiąc – 2 miesięcy.

Wsparcie techniczne typu open source – można korzystać z forów internetowych i samouczków

SEO i marketing bez ograniczeń – środowisko WordPress  jest powszechnie wykorzystywane do pozycjonowania

Wkładając naszą pracę i czas możemy poprawić i rozwinąć sklep

Cena = wykupienie hostingu + opłaty transakcyjne przy sprzedaży

Jak widzisz, pomiędzy dwoma typami programów e-commerce widnieją zasadnicze różnice.

Jeżeli chcesz otworzyć niezależny od zamkniętej platformy sklep internetowy i mieć pełnię kontroli nad jego wyglądem i funkcjonowaniem, prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem okaże się być WooCommerce. Podejmując tę decyzję, musisz przygotować się na więcej pracy.

Przykładem stron internetowych, które nie lubią szablonowości i warto poświęcić im czas są profesjonalne galerie fotograficzne oraz banki zdjęć. Charakteryzują się one oryginalnym układem strony oraz specyficznymi parametrami, zapewniającymi dobry odbiór wizualny sprzedawanych obrazów. Jeśli Twoim celem jest sprzedaż zdjęć online we własnym sklepie internetowym, warto zdecydować się na używanie wtyczki WooCommerce i stworzyć witrynę za pomocą kreatora stron www, który da Ci większe pole do popisu.

Kierując się wyborem rodzaju serwisu e-commerce, zastanów się również na jakim stopniu użyteczności Ci zależy. Decydując się jedynie na dodanie funkcji sprzedaży kilku konkretnych produktów (np. kursów online) na swojej stronie internetowej, która w większej mierze nie jest sklepem, a raczej blogiem, również nie ma potrzeby korzystania z całej użyteczności platformy e-commerce. Nawet jeśli Shopify pozwoli Ci wygenerować guzik sprzedaży, który będziesz mógł/mogła umieścić na prowadzonej przez siebie domenie, w niewiele dłuższym czasie zrobisz to za darmo korzystając z WooCommerce.

Jeśli chcesz sprzedawać rękodzieło, sklep z przedmiotami fizycznymi zawsze prezentuje się w zupełnie inny, raczej odtwórczy sposób. Tutaj zdecydowanie łatwiej i szybciej postawisz sklep na profesjonalnej platformie e-commerce, jaką jest Shopify, korzystając z udostępnianych przez nich szablonów.

Planując otworzyć sklep internetowy z wieloma kategoriami i podkategoriami produktów, zdecydowanie szybciej osiągniesz efekt w Shopify – platforma została stworzona nie do budowy stron internetowych, a do budowy konkretnie sklepów. Dzięki temu można poruszać się w niej sprawniej i bardziej intuicyjnie niż korzystając z kreatora stron www, w połączeniu z wtyczką e-commerce.

Zarówno Shopify jak i WooCommerce posiadają prosty w konfiguracji system obsługi metod płatności, który umożliwia potencjalnemu klientowi naszego sklepu internetowego wybór pomiędzy kilkoma sposobami. Shopify posiada rozszerzenia dodatkowo usprawniające płatność.

Przy wyborze e-commerce, zastanów się dobrze jakie masz oczekiwania wobec Twojego sklepu w przyszłości. Jeśli obecnie budujesz mały sklep, ale już teraz wiesz, że masz wobec niego wielkie plany, być może lepszym rozwiązaniem będzie rozwijanie go na platformie, która umożliwi Ci łatwe wprowadzanie zmian. Prowadząc sklep w Shopify możesz oszczędzić sobie czasochłonnych upgeradeów sklepu i po prostu opłacić wyższy standard subskrypcji, podczas gdy budując sklep w WordPressie, tego typu zmiany muszą być wprowadzane manualnie.

Założenie sklepu internetowego na platformie Shopify

Shopify to profesjonalna platforma, przeznaczona do budowy oraz zarządzania sklepami online. Olbrzymią zaletą Shopify jest możliwość założenia konta na darmowy okres próbny, bez konieczności zrobienia przedpłaty. Konto takie jest ważne 14 dni i daje Ci dostęp do wszystkich funkcji dostępnych na platformie. Możesz więc zalogować się do Shopify już teraz, przetestować ich usługi i zadecydować, czy chcesz sprzedawać za pośrednictwem tego serwisu.

W Shopify łatwo ustawisz najważniejsze dane: domyślny język strony sklepu internetowego, wskażesz jego walutę oraz metodę płatności, określisz zasięg wysyłki i warunki dostaw, dopuścisz osoby trzecie do możliwości zarządzania sklepem internetowym. Wszystko to zajmie Ci nie więcej niż parę minut.

Platforma Shopify została skonstruowana w sposób, który sprawia, że użytkownik serwisu nie musi myśleć, jakie informacje należy dodać zamieszczając produkt na stronie sklepu, ani bez jakich elementów sklep online nie może funkcjonować poprawnie.

Wygląd sklepu internetowego na platformie Shopify ustalamy wspomagając się gotowymi szablonami, na których jedynie podmieniamy poszczególne elementy zamieszczając na nich swoje oferty i treści. Za każdym razem, dodając produkty do sklepu, ustalając promocje, czy pracując nad aspektem wizualnym witryny, użytkownik po prostu wypełnia informacje w przeznaczonych do tego miejscach – dzięki temu możemy mieć pewność, że przy zakładaniu sklepu internetowego nie popełnimy żadnych błędów, które utrudnią klientom zakup towarów.

Shopify posiada szeroką bibliotekę zarówno bezpłatnych jak i płatnych aplikacji, które pozwolą Ci na dodanie do Twojego sklepu internetowego dodatkowych elementów, których np. nie przewidziano w szablonie. Aplikacje te są proste do wyszukania, a ich konfiguracja i obsługa są tak samo intuicyjne jak tworzenie witryny sklepu na tej platformie.

Shopify nie tylko pozwoli Ci założyć sklep internetowy bezpośrednio w swoich strukturach, ale również zadba o bezpieczeństwo, odgórnie zapewniając certyfikat SSL dla wszystkich sklepów internetowych powstałych na tej platformie.

Dodatkowo Shopify udostępnia swoim użytkownikom przydatne przy prowadzeniu sklepu narzędzia analityczne, marketingowe oraz tworzy bazy danych klientów. Shopify udostępnia oprogramowanie pomagające w pozycjonowaniu sklepu internetowego.

Platformy Shopify można używać w polskiej wersji językowej.

Domena i hosting sklepu internetowego w Shopify

Zakładając sklep internetowy za pośrednictwem Shopify, możesz skorzystać z domeny gwarantowanej przez platformę e-commerce w ramach subskrypcji. Jeśli zdecydujesz się na takie posunięcie, budując sklep online w Shopify nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów, bowiem w cenie subskrypcji znajduje się również opłata za hosting, jak i certyfikat SSL, który zadba o bezpieczeństwo sklepu internetowego.

Osobiście nie polecamy jednak korzystania z darmowej domeny Shopify z dwóch powodów. Po pierwsze jesteś ograniczony/a do końcówki myshopify.com – sklep internetowy z taką domeną będzie wyglądał nieprofesjonalnie. Drugim powodem jest to, że końcówka domeny ma wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarkach takich jak google. Jeśli więc tworzysz e-sklep, który w zamyśle będzie obsługiwał polski rynek, lepiej sprawdzi się tu domena z krajową końcówką pl.

Jak skonfigurować swoje konto w Shopify?

Założenie konta i konfiguracja wstępnych ustawień w Shopify jest bardzo prosta i wyjątkowo dobrze przemyślana. Już podczas kreowania profilu zostaniesz poproszony/a o wypełnienie informacji, które pozwolą Shopify dostosować odpowiednio twój panel administracyjny na platformie.

Jak założyć sklep internetowy w Shopify

W pierwszym kroku zostaniesz poproszony o podanie maila i hasła, będącymi później Twoimi danymi do zalogowania się do platformy. W tym celu proponuję nie podawać swojego maila osobistego, a założyć od razu skrzynkę mailową sklepu internetowego.

Następnie podasz nazwę sklepu, a Shopify zaproponuje Ci adres darmowej domeny, dostępny w ich serwisie. Darmowy adres możesz edytować od razu, ale jeśli zamierzasz korzystać z wykupionej  domeny bez ograniczeń końcówki, po założeniu konta możesz kupić dowolną domeną lub wgrać istniejącą w odpowiedniej zakładce profilu.

Jak założyć sklep internetowy w shopify - krok 2

Po przejściu dalej, Shopify zapyta Cię czy prowadzisz już profesjonalną sprzedaż produktów, niezależnie czy online czy w sklepie fizycznym. Na podstawie Twojej odpowiedzi platforma dostosuje na wstępie odpowiednie ustawienia. W dowolnej chwili można zmienić je na kolejnych etapach pracy. My wybieramy opcję dla początkujących – dopiero zaczynamy naszą przygodę ze sprzedażą w Internecie.

Jak założyć sklep internetowy w Shopify - krok 3

Aby jak najlepiej zdefiniować Twoje potrzeby dotyczące dodatkowych opcji sprzedaży w sklepie internetowym, zostaniesz poproszony o określenie gdzie jeszcze planujesz sprzedawać swoje produkty. Dostępne opcje to: Istniejąca strona internetowa lub blog, media społecznościowe, internetowe platformy sprzedaży (Amazon, Allegro itd) lub sklep fizyczny. Określenie dodatkowych preferencji sprawi, że usługa e-commerce dostosuje menu aplikacji podsuwając Ci gotowe rozwiązania prowadzenia równoległej działalności poza stroną Shopify.

Jak założyć sklep internetowy w Shopify - krok 5

Jeśli w poprzednim kroku zaznaczyłeś/aś, że planujesz sprzedaż przez media społecznościowe, zostaniesz poproszony/a o określenie, z których dokładnie social mediów będzie korzystał Twój sklep.

Jak założyć sklep internetowy - krok 4

Ostatnim krokiem jest podanie swojej lokalizacji – nie można tu skłamać, ponieważ informacja ta jest ściśle związana z regulacjami podatkowymi w danych krajach i zostanie zweryfikowana.

Na tym etapie Twój sklep został już wstępnie skonfigurowany. Możesz zacząć pracować nad jego wyglądem oraz umieszczać w nim produkty.

Jak założyć sklep internetowy korzystając z szablonów w Shopify?

Jeśli Twoje konto wyświetla się domyślnie po angielsku, możesz zmienić język platformy klikając w swojego maila (prawy górny róg strony), a następnie w „zarządzaj kontem/manage your account„. Zostaniesz przekierowany, do menagera konta gdzie wprowadzisz swoje preferencje językowe.

Po przejściu do panelu administracyjnego Twojego sklepu w Shopify wyświetli Ci się menu opcji, które skrótowo objaśnię poniżej.

Jak założyć sklep internetowy - shopify dashboard

Przed uruchomieniem sklepu online należy dokładnie przejrzeć i zweryfikować ustawienia domyślne (walutę sklepu, odpowiednią domenę, akceptowane formy płatności itd.) oraz dodać ważne elementy, które obowiązkowo muszą być wprowadzone w każdym sklepie internetowym, a po drodze mogą wylecieć z pamięci (np. regulamin sklepu internetowego i politykę prywatności) . Wszystko to zrobimy w ustawieniach widocznych na samym dole, w menu po lewej stronie.

Po wypełnieniu formalności, możemy zabrać się za wygląd sklepu. Zrobimy to przechodząc do szablonów. Sugerowałbym wcześniejsze zapoznanie się ze strukturą sklepów internetowych sprzedających podobne produkty. Jeśli Twój sklep będzie zajmował się sprzedażą mody, możesz wyszukać szablonu przeznaczonego pod sklep odzieżowy – odpowiedni szablon pomoże Ci zrobić sklep internetowy oszczędzając Ci przy tym ogrom czasu, ponieważ nie będziesz musiał/a samodzielnie tworzyć poszczególnych zakładek, a Twoja praca ograniczy się głównie do zmian treści.

Wybierz szablon dla sklepu online
uruchomienie sklepu internetowego - wybór szablonu

Aby edytować wygląd sklepu internetowego kliknij w „Dostosuj„. Zostaniesz przekierowany/a do okna edycji szablonu, działającego na zasadzie przeciągania odpowiednich widgetów i edytowania treści. Możesz zabrać się za pracę nad wyglądem swojego sklepu. Jeśli korzystanie z kreatora sklepu sprawi Ci trudność, polecam obejrzenie na Youtubie fajnych wideo instruktarzowych, z których możesz dowiedzieć się wielu przydatnych informacji.

Kreator sklepu internetowego, szablon

Dodaj produkty do swojego sklepu

Zanim zdecydujesz się uruchomić sklep internetowy, musisz jeszcze dodać do niego produkty. Zrobisz to przechodząc do zakładki „Produkty” w panelu administracyjnym Shopify. Produkty dodajesz wypełniając odpowiednia pola sugerowane przez platformę w dość obszernym formularzu, w którym nie zabraknie żadnej informacji.

Po dodaniu pierwszych produktów czas rozpocząć sprzedaż w swoim sklepie internetowym.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego na platformie Shopify?

W podstawowym wariancie, chcąc założyć sklep internetowy za pośrednictwem Shopify, musisz zapłacić dokładnie tyle, ile kosztuje wybrany przez Ciebie plan subskrypcji.

Dodatkowym kosztem może być wykupienie płatnej domeny dla naszego sklepu i to jedyny wydatek, który polecam wliczyć w cenę.

Prócz tego, w Shopify mamy możliwość wykupienia płatnych szablonów oraz aplikacji. Moim zdaniem bezpłatne dodatki całkowicie wystarczą do uruchomienia profesjonalnie wyglądającego i działającego sklepu internetowego.

Na dzień dzisiejszy najtańszy plan subskrypcji Shopify kosztuje standardowo ok 27 EUR/ miesiąc, jednak dość często można trafić na dobrą promocję. Dzisiejsza zniżka gwarantuje 3 miesiące korzystania z serwisu Shopify za mniej niż 1 eur/ miesiąc.

Założenie sklepu internetowego w oparciu o WordPressa i WooCommerce

Przewodnik dotyczący zakładania własnej strony internetowej, uwzględniający zakup domeny, wybór hostingu oraz możliwość samodzielnego stworzenia i skonfigurowania strony w WordPress, za pomocą Elementora (sposób dla osób, które nie mają niczego wspólnego z programowaniem i nie potrafią kodować), szczegółowo opisaliśmy w artykule „Jak stworzyć stronę internetową„. Tutaj zamieszczamy w skrócie jedynie niezbędne informacje.

Jeśli posiadasz już stronę internetową w WordPressie i interesuje Cię jedynie podłączenie jej pod wtyczkę e-commerce, możesz od razu przejść do odpowiedniej części, klikając tutaj.

Rejestracja domeny - podstawowa wiedza

Nie zawsze domena najbardziej dopasowana do nazwy naszego sklepu będzie wolna. Może okazać się, że ktoś wpadł już na podobny pomysł i zarejestrował własną stronę internetową pod adresem, który chcieliśmy wykupić. Musimy wtedy pomyśleć nad modyfikacją wymyślonego wcześniej adresu strony. Często wystarczy dodanie po myślniku kolejnego członu nazwy. Zwróćmy uwagę, że jeśli sklep internetowy będzie działał przede wszystkim na rynku polskim, wybrana domena powinna mieć końcówkę pl. Końcówka com stosowana jest w przypadku stron o charakterze globalnym. Naszym zdaniem domenę najwygodniej wykupić u dostawcy usług hostingowych.

Wybór hostingu odpowiedniego pod działalność sklepu internetowego

Oprócz domeny, należy kupić hosting. Jest to firma usługowa udostępniająca przestrzeń dyskową na własnych serwerach innym firmom prowadzącym strony internetowe. Dzięki hostingowi Twoja domena może działać bez zarzutów, wszędzie tam gdzie firma hostingowa ma swoje serwery.

Innymi słowy hosting jest gwarantem tego, że ze strony internetowej w ogóle będzie można korzystać, natomiast jakość usług (szybkość ładowania strony, to ile osób jednocześnie może korzystać z platformy sklepu internetowego, tak aby nie padły serwery, to czy strona internetowa jest dostępna przez całą dobę bez ograniczeń) zależy już od jakości hostingu, który wykupisz dla swojej domeny.

W celu samodzielnego założenia sklepu internetowego pamiętaj, że wykupując abonament w serwisie hostingowym, musisz wybrać funkcję zintegrowaną z serwisem WordPress oraz platformą e-commerce WooCommerce, która posłuży do stworzenia e-sklepu właśnie za pośrednictwem kreatora WordPress.

Wybierając hosting dla sklepu internetowego należy zwrócić szczególną uwagę na parametry takie jak:

  • Niezbędną przestrzeń dyskową, którą hosting musi Ci zapewnić

  • Parametry techniczne serwerów hostingowych

  • Prędkość Internetu w serwerach

  • Support techniczny i jego dostępność

  • Czy serwery firmy hostingowej mają historię częstych, długotrwałych awarii (jeśli tak, uciekaj od takiego usługodawcy)

  • Elastyczność w zakresie zmiany planu hostingowego i wykupionej taryfy.

  • Czy hosting udostępnia certyfikat SSL

Certyfikat SSL zapewnia podstawową ochronę przed atakami hackerskimi, ponieważ jest gwarantem szyfrowania danych. Taka ochrona jest szczególnie ważna w przypadku sklepów internetowych, gdzie przy każdym zakupie użytkownik przesyła wrażliwe informacje, takie jak swoje dane osobowe oraz często dane kart kredytowych.

Pozostałe parametry hostingu dobrego pod sklep internetowy, objaśniliśmy szczegółowo w artykule „jaki hosting wybrać„. Dowiesz się z niego, jakimi kryteriami należy kierować się wybierając firmę hostingową.

My korzystamy z usług hostingu Hostinger, na którym zresztą znajduje się ta strona, i który osobiście serdecznie polecamy.

Jeśli również zdecydowałeś/aś się na tę firmę hostingową, możesz od razu przejść do swojego profilu na koncie Hostinger i w zakładce Auto Installer wybrać i zainstalować obsługę WooCommerce.

Stworzenie sklepu internetowego za pomocą WordPress Elementor, używając wtyczki WooCommerce

WordPress i Elementor są to łatwe w obsłudze narzędzia służące do samodzielnej budowy stron www, które umożliwią Ci postawienie strony sklepu internetowego bez konieczności znajomości kodu.

Sklep online zbudowany za pomocą tych narzędzi może wyglądać w dowolny sposób- tutaj nie ma ograniczeń co do szablonów lub dodatków, jakie planujesz zamieścić tworząc własny sklep. Niezbędnym jednak będzie wykupienie płatnej wtyczki Elementor Pro, ponieważ wersja podstawowa tego kreatora stron internetowych nie daje nam dostatecznej ilości przydatnych widgetów, bez których witryna naszego e-sklepu nie będzie wyglądała profesjonalnie.

Aby zalogować się do WordPressa musisz wpisać w pasek przeglądarki adres swojej domeny a następnie po ukośniku dodać „wp-admin” – np. https://niezalezni-finansowo.pl/wp-admin/. Dane logowania to dane użyte podczas konfiguracji obsługi WordPressa na hostingu.

Konfiguracja konta WordPress pod budowę sklepu online

Podobnie jak podczas konfiguracji panelu administracyjnego WordPress pod budowę strony internetowej, również tutaj rozpoczniemy od wyszukania i zainstalowania odpowiedniego motywu.

Jednym z motywów świetnie nadających się pod założenie sklepu internetowego jest Blocksy – posiada on strukturę, która pozwoli Ci odpowiednio dostosować witrynę sklepu internetowego oraz obsługuje wiele przydatnych widgetów. Kolejnym dobrym motywem będzie OceanWP. 

Po zainstalowaniu i aktywacji każdego z motywów, niezależnie od tego, na który z nich się zdecydujesz, na górze strony pojawi się komunikat z podziękowaniem za instalację motywu. Znajdziesz tam również opcję „Install  Companion/zainstaluj wszystkie wtyczki” – klikając w guzik przejdziesz do zakładki, która pozwoli Ci na zainstalowanie wszystkich niezbędnych wtyczek, aktywnych w motywie. Nie zapomnij o włączeniu nowo zainstalowanych wtyczek w zakładce zainstalowanych wtyczek.

Manualna instalacja wtyczek

Po instalacji wtyczek motywu udaj się do menu wtyczek i przejrzyj aktywne rozszerzenia. Upewnij się, że są wśród nich Elementor, Elementor Pro oraz WooCommerce. Jeśli którejś z wtyczek brakuje, musisz dodać ją manualnie. Elementora oraz WooCommerce dodasz wyszukując wtyczki w sposób standardowy, natomiast instrukcja dodania i aktywacji Elementora Pro została podlinkowana wyżej w tym artykule i opisana w poradniku „jak stworzyć stronę internetową„.

Zwróć uwagę jak wiele rozszerzeń ma wtyczka WooCommerce. Może już teraz wiesz, które z nich Ci się przydadzą?

Po instalacji wtyczek czas je aktywować. Włączając wtyczkę WooCommerce zostaniesz przekierowany do wypełnienia formularza, w którym określisz podstawowe informacje na temat sklepu internetowego, jaki masz zamiar prowadzić. Być może wypełniłeś już formularz przy okazji jednego z poprzednich kroków – np. podczas włączania obsługi wtyczki w hostingu. Wtedy menu wtyczki powinno być widoczne w menu panelu administracyjnego WordPress od razu po aktywacji oprogramowania.

Poniżej pokazuję wypełniony przeze mnie formularz z pominięciem 2 pierwszych kroków, które dotyczą indywidualnych informacji kontaktowych oraz danych o sprzedaży w sklepie internetowym. Wszystko wypełniamy według własnych potrzeb i preferencji.

Import gotowego sklepu internetowego, który posłuży za szablon

Podczas budowy strony internetowej, nie uczyliśmy się wgrywać do naszego panelu administracyjnego gotowych stron internetowych. W przypadku budowy sklepu internetowego, takie rozwiązanie nie jest obowiązkowe, jednak będzie dla niektórych olbrzymim ułatwieniem.

Sklep internetowy to rodzaj strony www, na której nie może zabraknąć żadnego z koniecznych elementów. Ponieważ nie dysponujemy systemem, który automatycznie, krok po kroku pokieruje nas przez proces zakładania sklepu online oraz dodawania niezbędnych sekcji i widgetów, powinniśmy opierać się na gotowych wzorcach.

Jeśli zdecydujesz się pobrać gotowy szablon sklepu internetowego, pobierz i aktywuj wtyczkę „Starter Templates„. Następnie przejdź do menu panelu administracyjnego, kliknij w „wygląd„, rozwiń menu i odnajdź tam pobraną wcześniej wtyczkę. Po kliknięciu w zakładkę zostaniesz przekierowany/a do okna, w którym po wypełnieniu paru informacji możesz za darmo pobrać gotowy sklep internetowy, czyli szablony kilku podstron. 

Przeglądanie szablonów ułatwi Ci ustawienie odpowiednich filtrów. Ponieważ będziesz pracować w Elementorze, wybierz szablony dostosowane do tego kreatora stron. W odpowiedniej zakładce wskaż, że szukasz szablonu sklepu. Możesz nawet określić, jakiego rodzaju ma to być sklep. 

Jeśli zdecydujesz się na instalację szablonu, kliknij „Import complete site„.

Po skończonej instalacji Twój sklep będzie gotowy do edycji w WordPressie i  Elementorze. Pracujesz tu standardowo, tak jak przy tworzeniu strony internetowej.

Tworzenie produktów w sklepie internetowym i zarządzanie nimi

Dodawanie produktów oraz zarządzanie sklepem online przy użyciu wtyczki WooCommerce jest proste i intuicyjne. Do opcji wtyczki wchodzimy z poziomu menu panelu administracyjnego WordPress. Menu to ukaże się dopiero po zainstalowaniu i włączeniu oprogramowania. W głównym oknie wtyczki, po zaraz po wejściu zobaczymy kompletny samouczek dotyczący obsługi poszczególnych sekcji. Po zaznaczeniu, który temat dokładnie nas interesuje zostaniemy przekierowani do odpowiedniego przewodnika, który pokieruje nas krok po kroku i pomoże nam dodać produkt .

Ile kosztuje sklep internetowy utworzony w wordpress?

Koszt samodzielnego zbudowania sklepu online przy użyciu WordPressa, polecanej wtyczki Elementor Pro oraz oprogramowania e-commerce WooCommerce jest znikomy – tak na prawdę płacimy za domenę, hosting i rozszerzenie Elementora. Taki sklep internetowy skali roku wyniesie nas ok 400 zł.

Musimy jednak pamiętać, że w przeciwieństwie do platformy e-commerce, nie otrzymujemy tu praktycznie żadnego wsparcia, gwarancji bezpieczeństwa, a sklep budować będziemy zdecydowanie dłużej.

Własny sklep internetowy od strony marketingowej

Sklep internetowy to rodzaj działalności online, który wymaga dobrze przemyślanego planu marketingowego.

Marketing internetowy znacznie różni się od marketingu znanego nam ze świata fizycznego. W dużej mierze odbywa się on w mediach społecznościowych, zarówno dzięki płatnym kampaniom reklamowym jak i poprzez mądre zarządzanie profilem sklepu internetowego.

Prowadząc kampanię marketingową w Internecie w łatwy sposób można dotrzeć do potencjalnego klienta, precyzyjnie określając docelową grupę odbiorców produktu oferowanego w naszym sklepie.

Rozpoczynając więc biznes e-commerce, kluczowym jest zdefiniowanie profilu użytkownika naszego sklepu internetowego. Dzięki temu dobrze ukierunkujesz marketing internetowy, chociażby dobierając odpowiednie media społecznościowe w celu opłacenia reklamy. W ten sposób znajdziesz nowych klientów dla sklepu, co przełoży cię na poprawę wyników sprzedaży.

Tworząc profil potencjalnych klientów najważniejszym jest określenie cech demograficznych, takich jak wiek, płeć, wykształcenie i zainteresowania oraz przeciętne dochody grupy. Ostatni punkt będzie pomocny przy okazji decydowania o wielkości oferowanych promocji, które okażą się wystarczająco atrakcyjne aby przyciągnąć pierwszych klientów. Opłacając reklamę w mediach społecznościowych można ustawić filtr lokalizacji, dzięki któremu grupa odbiorców będzie ograniczona do kraju lub regionu w którym prowadzimy wysyłkę.

Prowadząc sklep internetowy, niezwykle ważne jest SEO, czyli search engine optimalisation. Pod tą nazwą kryją się działania, które sprawiają, że strona Twojego sklepu pojawi się w pierwszych wynikach w wyszukiwarce google, po tym kiedy potencjalny klient będzie poszukiwał informacji o produkcie, który oferujesz. Jeśli więc myślisz o samodzielnym założeniu sklepu online, warto znać podstawy pozycjonowania i od samego początku zwiększać zasięgi sklepu. Dobrze również powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych.

Ostatnim i bardzo ważnym działaniem marketingowym online jest zadbanie o przemyślaną strukturę i przyjazny wygląd witryny sklepu. Tak samo jak tradycyjny sklep, nowoczesny sklep internetowy musi zapewnić klientowi dobre wrażenie, aby zachęcić go do zakupu. Proces zakupowy musi przebiegać przyjemnie: klient powinien zyskać dostęp do łatwej w obsłudze wyszukiwarki produktów, posiadającej filtry ułatwiające mu dobranie np. koloru czy rozmiaru przedmiotu. Płatności online powinny być integralnym elementem strony internetowej i muszą przebiegać bez zarzutów. Dobrze jest zapewnić profesjonalną obsługę klientów, która sprawnie odpowiada na e-maile z zapytaniami.

Czy prowadzenie sklepu Internetowego to biznes dla Ciebie?

Założenie sklepu internetowego to jedno, ale pozostaje jeszcze zarządzanie sklepem online.

Profesjonalnie zbudowany i zarządzany sklep internetowy może przynieść Ci duże dochody oraz pełną niezależność finansową, zwłaszcza jeśli skupisz się na prowadzeniu sklepu internetowego w modelu dropshippingu.

Musisz jednak zdawać sobie sprawę z tego, że decydując się założyć sklep internetowy, aby osiągnąć sukces musisz w pełni poświęcić się pracy nad swoją marką oraz wprowadzeniu działań, które sprawią, że sklep stanie się popularny. Najtrudniej jest pozyskać pierwszych klientów, zwłaszcza w początkowym etapie, kiedy jeszcze strona sklepu nie cieszy się dużym ruchem.

Jeśli jesteś zdeterminowany i wiążesz swoją przyszłość z prowadzeniem sklepu internetowego, nie ma na co czekać. Im wcześniej rozpoczniesz budowę strony, która pozwali Ci zacząć sprzedawać w Internecie określone dobra, tym większa jest Twoja szansa na wypracowanie mocnej marki, która z czasem przyniesie Ci optymalne dochody.

W przypadku, kiedy nie jesteś na 100% zdecydowany czy prowadzenie sklepu internetowego to zajęcie dla ciebie, możesz też rozważyć inne metody zarabiania przez Internet czytając pozostałe artykuły na naszej stronie.

Marek Borkowski
Marek Borkowski

Marek urodził się w 1988 roku w Bydgoszczy. Z wykształcenia jest technikiem weterynarii, jednak od lat nie pracuje w wyuczonym zawodzie. Postanowił zająć się pracą, która sprawia mu przyjemność oraz przynosi satysfakcjonujące dochody. Od zawsze interesował się programowaniem i nowymi technologiami - postanowił więc działać, wykupił odpowiednie kursy online, które pozwoliły mu postawić pierwsze kroki w tworzeniu stron internetowych i okazało się to strzałem w dziesiątkę. Obecnie Marek rozwija swoje projekty oraz pracuje jako freelancer, tworząc strony dla klientów.
Marek jest zafascynowany technologią blockchain - nie tylko inwestuje w kryptowaluty i NFT, ale też kończy kurs blockchain developera, aby w przyszłości stworzyć swój własny metaverse. Chętnie pisze o swoich pasjach a jego misją jest zmotywowanie czytelników do rozszerzania swoich horyzontów.

kontakt: info@niezalezni-finansowo.pl

© 2024 Niezależni finansowo – Wszystkie prawa zastrzeżone