NIEZALEŻNI
FINANSOWO

Jak zarabiać na Instagramie? Przewodnik krok po kroku

Instagram stał się popularną platformą zarówno dla zwykłych ludzi jak i biznesów, czy osób publicznych. Pozwala on dotrzeć do dużej liczby odbiorców i zarabiać pieniądze. Rosnąca popularność zarówno tej jak i innych platform społecznościowych w kontekście powiększania zasobności portfela nie dziwi – olbrzymie zarobki influencerów są często publicznie brane pod lupę i sprawiają, że coraz więcej osób myśli o tym jak wypromować swój profil, tak aby również zacząć zarabiać na Instagramie.

Na czym polega sekret popularności w social media? Jak zgromadzić wokół siebie followersów i przebić się przez konkurencję? I w końcu, czy serio łatwo jest rozkręcić dobrze prosperujący profil na Instagramie i wzbogacić się właśnie dzięki niemu? W tym artykule odpowiem na wszystkie te pytania!

Być może zainteresuje Cię też:

Jak zarabiać na Tik Toku?

Jak zarabiać na YouTube?

Jak zarabiać na blogu?

Spis treści

Metody zarabiania pieniędzy na Instagramie

W przeciwieństwie do Youtube’a, Instagram nie płaci za wyświetlenia. Mimo to posiadacze kont na Instagramie mają kilka możliwości zarabiania pieniędzy. Wszystkie sposoby oparte są przede wszystkim na zasięgach, jakie mają posty, story lub rolki Instagramera.

Posty sponsorowane

Firmy zawsze szukają influencerów z dużym zasięgiem, aby promować swoje produkty. Możesz zarabiać pieniądze, publikując sponsorowane treści dla marek. W ten sposób możesz promować zarówno konkretne produkty fizyczne, produkty cyfrowe jak i po prostu firmę samą w sobie. Zamieszczanie treści sponsorowanych dotyczy zarówno postów jak i story lub rolek, a stawki zależą od followingu influencera oraz szczegółów umowy współpracy.

Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny to możliwość zarabiania bez konieczności nawiązania bezpośredniej współpracy z markami. W Internecie znajdziemy programy afiliacyjne, pozwalające nam na uzyskanie unikalnych linków, które sprawią że przy sprzedaży danego produktu, marka wie, że nabywca trafił do sklepu internetowego za pośrednictwem Twojego profilu. Jeśli więc często korzystasz z danych produktów, np. uprawiasz jakiś sport i wiesz, że sprzęt od firmy X jest najlepszy, sprawdź czy marka ta posiada linki afiliacyjne, które możesz zamieszać pod swoimi postami. W ten sposób możesz otrzymać prowizję za każdą sprzedaż dokonaną przez swój unikalny link.

Metoda ta działa najlepiej, jeżeli Twoje posty specjalizują się w danej niszy, a grono Twoich followersów obserwuje Twój profil właśnie dlatego, że prezentuje podobne zainteresowania i ufa Twoim rekomendacjom.

Sprzedaż własnych produktów i usług

Jeśli posiadasz własne produkty lub świadczysz usługi, możesz wykorzystać Instagram jako platformę, pozwalającą Ci dotrzeć do potencjalnych klientów i przekierować ich na Twoją stronę internetową. Możesz również połączyć swój sklep internetowy z kontem na Instagramie, aby ułatwić klientom zakupy.

Podobnie działa to w przypadku umiejętności i talentów, które można zaoferować jako usługę, taką jak fotografia, projektowanie graficzne, czy tatuowanie. Możesz wykorzystać Instagram, aby zaprezentować swoje portfolio i przyciągnąć klientów.

Reklamy typu in-stream na Instagramie

Jeśli masz duże zasięgi, możesz również zarabiać pieniądze, pozwalając Instagramowi na emisję reklam na swoim koncie, we wgranych filmach, które trwają co najmniej minutę. Po włączeniu takiej funkcji reklamy wideo typu in-stream zaczną wyświetlać się automatycznie w zamieszczanych przez Ciebie materiałach wideo.

Jak promować posty w mediach społecznościowych, tak aby zwiększyć popularność profili?

Znamy już sposoby na zarabianie pieniędzy na Instagramie i wiemy, że każdy z nich opiera się przede wszystkim na zasięgach – i tu właśnie zaczyna się problem. Aby powiększyć grupę swoich odbiorców do rangi, która pozwali nam zarabiać na Instagramie musimy włożyć w to trochę pracy. Dawniej wystarczyło kupić sobie followersów, ale obecnie to nie zadziała – algorytmy Instagrama nauczyły się odróżniać boty i sztuczne konta od prawdziwych obserwujących, a tylko Ci ostatni sprawią, że platforma będzie promować Twoje treści.

Aby zarabiać pieniądze na Instagramie, ważnym jest więc aby mieć silne zasięgi, regularnie angażować się w interakcje z followersami i publikować wysokiej jakości treści. Oto kilka sposobów na promocję postów na platformach społecznościowych, które pomogą Ci w wiarygodny sposób zwiększyć popularność Twoich profili:

Zoptymalizuj swój profil i uspójnij stylistycznie treści

Aby zacząć zarabiać na instagramie, na początek zadbaj o marketing: Upewnij się, że twoje zdjęcie profilowe i opis są na tyle atrakcyjne, aby wyróżnić się z tłumu i wyraźnie oddają klimat treści, które będziesz publikować. Kieruj się kategorią produktów lub usług, w które chcesz się wstrzelić; wedding planerka użyje innego zdjęcia profilowego niż trenerka fitness i to samo dotyczy się stylistyki postów. Ważnym jest nie tylko to co zdjęcia przedstawiają, ale również w jaki sposób to oddają. Znaczenie ma tu zarówno kolorystyka jak i kompozycja. Nie traktuj postów jak oddzielnych bytów – lepiej spojrzeć na swój profil jako na całość.

Dowiedz się jak działa algorytm i spraw, aby Instagram wiedział komu podsuwać Twoje posty

Kiedy mówimy o algorytmie instagrama, większość osób sprowadza sprawę do hasztagów. To prawda, że hashtagi pomagają zwiększyć widoczność twoich postów w wynikach wyszukiwania. Jednak kluczowym jest tu słowo „pomagają”, ponieważ hasztagi to nie wszystko.

Na tej stronie wielokrotnie wspominaliśmy o pozycjonowaniu, czyli kompleksowych czynnościach, które sprawią, że wyszukiwarki (nieważne czy mówimy o wyszukiwarce Googla, Instagramie, YouTube czy innych) będą wiedziały, że to właśnie Twój post jest odpowiedzią na zadane przez użytkowników pytania. Algorytm każdej z wyszukiwarek opiera się na podobnych zasadach działania, jednak występują pewne różnice oraz częste aktualizacje, które sprawiają, że należy orientować się na bieżąco, jaki zakres czynności zwiększy zasięgi Twoich postów.

Hasztagi są więc jedynie składową pozycjonowania na instagramie. Równie ważne będą adekwatne opisy postów, jak i treść publikowanych zdjęć, a niekiedy nawet to, co mówisz na publikowanych materiałach wideo. Ponad to algorytmy zwracają uwagę na Twoje interakcje z innymi kontami, to czy followersi angażują się pod Twoimi postami oraz jak długo oglądają rolki.

Łatwiej jest promować profile ukierunkowane specyficznie na daną niszę, ponieważ algorytm zazwyczaj zwraca uwagę nie tylko na treść pojedynczego posta, ale na cały profil. Wybieraj więc hashtagi i opisy, które są bezpośrednio związane z twoją branżą i zainteresowaniami twoich followersów. Prowadząc profil o kotach, nie ma sensu zabiegać o uwagę psiarzy. Jeżeli będzie obserwowało Cię grono osób z niszy, ten fakt również nie umknie uwadze algorytmu- będzie to jasny sygnał, że twoje konto poświęca 100% uwagi zagadnieniom związanym z kotami.

Wchodź w interakcje z followersami

Wiesz pewnie, że przyjaźń należy pielęgnować i to samo dotyczy osób, które z jakiegoś powodu śledzą Twój profil na insta. Odpowiadaj na komentarze i pytania, lajkuj i komentuj posty innych użytkowników, aby nawiązać relację i zwiększyć swoją widoczność. Wrzucaj stories z ankietami, organizuj serie „zadaj mi pytanie” itd. Im więcej interakcji, tym bardziej jasny sygnał dla Instagrama, że użytkownikom podobają się publikowane przez Ciebie treści.

Śledź trendy i dostosuj swój content

Dostosuj swoją treść do swojej publiczności, aby zwiększyć zaangażowanie i zachęcić do dzielenia się Twoimi postami. Jeżeli Instagram wprowadza nowości, to nawet jeżeli wolisz publikować tradycyjne posty, być może Twoi followersi mają odmienne zdanie. Sprawdzaj co cieszy się największym zainteresowaniem i staraj się publikować rzeczy w podobnym stylu.

Korzystaj z reklam

Możesz zwiększyć zasięg swoich postów, korzystając z opcji płatnej promocji, takich jak reklama w mediach społecznościowych. Zanim zaczniesz zarabiać pieniądze na swoich postach niekiedy najpierw koniecznym będzie je wydać.

Pamiętaj, że promocja treści w mediach społecznościowych wymaga czasu i cierpliwości, ale dzięki konsekwentnej i strategicznej postawie, możesz zwiększyć popularność swojego profilu i dotrzeć do szerszej publiczności.

Ile można zarobić na Instagramie?

Wielkość zarobków na Instagramie może być bardzo zróżnicowana i zależy od wielu czynników, takich jak liczba followersów, rodzaj działalności, umiejętność tworzenia atrakcyjnej treści i efektywność w marketingu.

Niektórzy influencerzy zarabiają na Instagramie kilka tysięcy dolarów za jeden post sponsorowany, podczas gdy inni zarabiają znacznie mniej. Polscy influencerzy nie odbiegają zarobkami od pozostałych krajów – popularne osoby jawnie przyznają, że ich główne źródło zarobków stanowi właśnie Instagram.

A ile ty możesz zarobić na IG? Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już pewnie, że zależy to tylko od Ciebie i pracy, którą włożysz w prowadzenie profilu. Pewnym jest, że zarabiać na Instagramie łatwiej będzie tym, którzy używają platformy przede wszystkim do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami oraz promowania własnych biznesów. Nisza influencerów jest bardzo nasycona, a przebicie się przez nią to ciężki kawałek chleba.

Na jakich innych social mediach warto zacząć zarabiać pieniądze?

Wydaje Ci się, że Instagram to jednak nie Twoja bajka? Sukces profilu w social media często zależy od niszy i grupy docelowej odbiorców. Być może twoje treści lepiej „sprzedadzą się” na innej platformie. Ważnym jest, aby zrozumieć specyfikę każdej z platform i wybrać tę, która najlepiej pasuje do Twoich potrzeb i celów biznesowych.

Poniżej znajdziesz listę znanych mi platform, które podobnie jak instagram oferują możliwość współpracy z reklamodawcami, udostępnianie sponsorowanych postów i monetyzację treści, inne umożliwiają sprzedaż produktów i usług bezpośrednio na platformie.

  • TikTok – Tik Tok to poniekąd Instagram młodego pokolenia. Zapewnia możliwość tworzenia treści które są bardziej interaktywne i rozrywkowe w porównaniu do Instagrama. Jeżeli chcesz dotrzeć z produktem do Gen-Z, rozważenie profilu na Tik Toku nie jest głupim pomysłem. Temat opisaliśmy dokładnie w artykule „Jak zarabiać na Tik Toku„.

  • YouTube- nie muszę tłumaczyć Ci czym jest YouTube. Wie o tym każdy, tak samo jak każdy korzystał kiedyś z tej platformy. YouTube to dobre miejsce aby zacząć zarabiać, jeżeli planujesz zamieszczać kilkuminutowe treści, np. wideo tłumaczące zasady działania i instalacji oprogramowania itd. Jeżeli YT to miejsce dla Ciebie, przeczytaj nasz artykuł dotyczący tego Jak zarabiać na TouTube

  • Twitch- Twitch to popularna platforma streamingowa. Jeżeli chcesz zacząć zarabiać na grach, będzie to miejsce dla Ciebie.

  • Facebook – Facebook nadal sprawdza się do promowania sklepów internetowych oraz wystawiania produktów za jego pośrednictwem.

Najpopularniejsi influencerzy z Instagrama

Przeglądając najpopularniejsze konta Instagramowe łatwo możemy dostrzec pewien wzór. W 2021 roku pierwsze miejsca rankingu Instagrama zajmowały poniższe profile:

  1. Instagram – oficjalne konto platformy (@instagram)

  2. Cristiano Ronaldo (@cristiano)

  3. Dwayne „The Rock” Johnson (@therock)

  4. Kylie Jenner (@kyliejenner)

  5. Kim Kardashian (@kimkardashian)

  6. Lionel Messi (@leomessi)

  7. Neymar Jr (@neymarjr)

  8. Beyoncé (@beyonce)

  9. Justin Bieber (@justinbieber)

  10. Taylor Swift (@taylorswift)

Jak widzimy są to profile osób publicznych, które były popularne na długo przed instagramem. W czołówce mieszczą się gwiazdy muzyki, sportowcy, aktorzy oraz znane modelki.

Oczywiście, istnieje wiele osób które zdołały wypromować się właśnie dzięki Instagramowi lub innym platformom społecznościowym, takim jak Youtube. Dobrymu przykładami mogą być szafiarki (Maffashion, Jessica Mercedes), influencerki z branży beauty takie jak Red Lipstick Monster, lub vlogrzey i twórcy z YT, np. Krzysztof Gonciarz. Instagram dał pole do popisu również podróżnikom. Popularny kanał Planeta Abstrakcja wspomaga się instagramem w celu publikacji krótkich stories, dzięki którym obserwujący mogą być na bieżąco i nie muszą czekać na odcinki na YT, których montaż zajmuje dużo czasu.

Taki stan rzeczy nasuwa na myśl, że sam instagram często nie wystarczy i lepiej traktować go jako dodatkowe źródło dochodów. W końcu nawet popularni influencerzy z ekipy Friza popularność zdobyli na Youtubie, nie zaś instagramie.

Jak zarabiać na Instagramie? - Podsumowanie

W tym artykule odpowiedzieliśmy jak zarabiać na Instagramie i jeżeli mielibyśmy skrócić to do jednego zdania, byłoby to „ciężej, niż prawdopodobnie Ci się wydawało”. Bądźmy szczerze – osoby zarabiające na Instagramie najlepiej, to zazwyczaj osoby publiczne, które na dzień dobry dostają kilkadziesiąt tysięcy obserwujących. Takie profile nie tylko mogą opierać się na promowaniu ich produktów, ale przebierają w ofertach od reklamodawców, wybierając najbardziej opłacalne współprace.

Anonimowa osoba zakładająca profil influencerski na IG musi znaleźć sposób na promowanie postów, tak aby przebić się przez konkurencję, co zazwyczaj nie jest łatwym zadaniem. Aby zarabiać na Instagranie, trzeba poświęcić ogrom czasu na dopieszczanie profilu a także uzbroić się w cierpliwość.

Z początku możesz gryźć się z myślami, czy promować produkty, które konsumenci postrzegają jako scam, ponieważ prawdopodobnie będą to jedyne współprace reklamowe spływające do Twojej skrzynki. Lepiej jednak odmówić i konsekwentnie budować profil o dobrej jakości, gromadzić flowersów, którzy Ci ufają i z przyjemnością udostępniają publikowane przez Ciebie treści. Dzięki temu zapewnisz profilowi stały i systematyczny wzrost oraz będziesz w stanie wykorzystać swój profil na Instagramie jako narzędzie do generowania przychodów w dłuższej perspektywie czasu.

 

Ania Borkowska
Ania Borkowska

Ania ukończyła studia na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, w mieście, w którym się wychowała. Przez dłuższy czas pracowała jako etatowy grafik, szukając spełnienia w korporacjach, jednak zdecydowała się skoczyć na głęboką wodę i parę lat temu rozpoczęła swoją freelancerską działalność w Internecie. Na początku nie było łatwo stanąć na nogi, dlatego też Ania skończyła dodatkowe kursy, które pozwoliły jej podszkolić się w marketingu i copywritingu i tym samym rozszerzyć swój zakres usług. W latach, kiedy nie było kolorowo, odkryła jak wiele pieniędzy może zaoszczędzić i zarobić w łatwy sposób, w czasie którego wcześniej nie wykorzystywała w żaden sposób (np. stojąc w korku).
Ania dzieli się swoim doświadczeniem, ponieważ wierzy, że świat będzie piękniejszy, kiedy ludzie dookoła niej staną się szczęśliwsi, a osiągną to poprzez samokształcenie i rozwój osobisty.

kontakt: info@niezalezni-finansowo.pl

© 2024 Niezależni finansowo – Wszystkie prawa zastrzeżone