NIEZALEŻNI
FINANSOWO

Sprzedaż zdjęć w Internecie

Zarabianie pieniędzy poprzez sprzedaż zdjęć nie jest już domeną jedynie profesjonalnych fotografów. W czasach zdominowanych przez model biznesowy online, zapotrzebowanie na fotografie jest olbrzymie. Każda firma posiada przecież stronę Internetową, na której promuje produkty lub świadczone przez siebie usługi, korzystając przy tym z przyciągających uwagę zdjęć i obrazków. Popyt kreuje podaż, dlatego też zapotrzebowanie na zdjęcia stale rośnie.

W tym artykule powiemy Ci, jakie zdjęcia cieszą się największym zainteresowaniem oraz, w jaki sposób najlepiej robić i sprzedawać fotografie, nawet jeśli nie jesteś profesjonalistą. Dowiesz się również, gdzie sprzedawać zdjęcia online, i które banki zdjęć mają najlepsze warunki sprzedaży.

Zachęcam do przeczytania tekstu, zwłaszcza jeśli wydaje Ci się, że Twoje zdjęcia są zbyt słabe i nie nadają się do sprzedaży na stockach internetowych lub w żadnej innej formie. Zdradzę Ci sposób na przebicie się przez konkurencję, dzięki któremu zwiększysz swoje szanse na zarobienie paru złotych.

Na skróty: zarejestruj się na rekomendowanych przez nas stockach

… lub przeczytaj jak założyć własny sklep internetowy

Adobe Stock logo

Olbrzymia baza użytkowników, Płatność w USD 

Jeden z najpopularniejszych banków zdjęć

istock logo

Dopuszcza sprzedaż zdjęć także w konkurencyjnych bankach

Spis treści

Jak zabrać się za sprzedawanie zdjęć w Internecie?

Jeśli profesjonalnie zajmujesz się fotografią, ale nie wystawiłeś/aś jeszcze swoich zdjęć na sprzedaż, nie wiem na co czekasz – na pewno masz gotowy materiał, który marnuje się w szufladzie. Twoje zdjęcia mają przecież potencjał, aby pomóc Ci zarobić dodatkowe pieniądze.

Jeżeli zaś fotografujesz jedynie hobbystycznie, to pewnie do tej pory nie rozważałeś/aś możliwości sprzedaży zdjęć online jako źródła dochodu. Był to błąd, zaraz wyjaśnię Ci dlaczego.

Zapotrzebowanie na zdjęcia w Internecie charakteryzuje się tym, że pożądane są fotografie przedstawiające wszystkie – także nieoczywiste tematy. Taki obrót spraw oznacza, że Twoje zdjęcia nie muszą reprezentować pięknego krajobrazu lub szczególnie intrygującego portretu, aby ktoś chciał je od Ciebie kupić. Fotografowie o bardzo różnym poziomie umiejętności z powodzeniem sprzedają zdjęcia na stockach. Wszyscy, począwszy od dużych korporacji a skończywszy na blogerach i marketerach, regularnie kupują i używają zdjęć online. 

Oczywiście, jeśli posiadasz kolekcję zdjęć np. z podróży, które są po prostu ładne, również możesz próbować sprzedawać je w bankach zdjęć. Jednak ta nisza jest przykładem rodzaju fotografii stockowej, która jest niezwykle oblegana, a konkurencja jest bardzo mocna. Z tego powodu, jeśli nie jesteś profesjonalistą, łatwiej Ci będzie skupić się na wąskiej niszy, w której brakuje materiału fotograficznego.

Wybieraj tematykę nie tyle co piękną i romantyczną, ale użytkową i praktyczną. Lubisz majsterkować i masz w garażu pokaźną kolekcję narzędzi i śrub? Porób im dobrej jakości zdjęcia na ładnym tle. Na pewno kilka stron internetowych dotyczących tematów hobbystycznych z serii „zrób to sam” zainteresuje się kupnem Twoich zdjęć, aby promować swoje artykuły.

Pracujesz w salonie kosmetycznym i masz szansę fotografować ładnie wystylizowane paznokcie klientek lub narzędzia i frezy? Być może w bankach zdjęć brakuje tego rodzaju materiałów.

Posiadasz albumy rodzinne z lat ’80? Możesz poskanować i sprzedawać stare zdjęcia miast i budowli, bądź te przedstawiające styl życia w zamierzchłych czasach.

Jak już ustaliliśmy, sprzedaż zdjęć w Internecie najlepiej zacząć od znalezienia odpowiedniej dla siebie niszy. Jeśli to się uda, nie trzeba być najlepszym, profesjonalnym fotografem. Wystarczy parę dobrej jakości zdjęć w ładnej aranżacji i voilà!

Jak robić zdjęcia, aby można było je sprzedać?

Od razu wyjaśnijmy sobie, że zrobienie dobrego zdjęcia stockowego to nie wszystko. Paradoksalnie, sukces sprzedaży fotografii w banku zdjęć zależy w dużej mierze od dobrego opisania zdjęcia przy pomocy tagów.

Osoba zainteresowana zakupem zdjęć, będzie przeszukiwała bibliotekę stockową wpisując w pole wyszukiwania odpowiednie hasła. Aby zwiększyć swoją szansę na zostanie zauważonym, musisz przygotować adekwatny opis zdjęcia, skupiający się na szczegółach.

W polu do tego przeznaczonym zamieść jak najwięcej tagów pasujących do Twojej fotografii. Pomyśl, kto może być potencjalnym nabywcą Twojego zdjęcia i postaraj się zgadnąć, jakimi kryteriami wyszukiwania kieruje się ta osoba.

Sprzedając fotografię przedstawiającą toskański krajobraz nie ograniczaj się do tagu „Toskania”. Jeśli myślisz, że potencjalnym nabywcą będzie biuro podróży, oznacz zdjęcie jako „wakacje w Toskanii”, „krajobrazy Toskanii”, „Toskania latem” etc. Dzięki rzetelnemu otagowaniu zdjęcia, zwiększysz szansę na precyzyjne trafienie w czyjeś gusta i tym samym na sprzedaż fotki.

Co do samej fotografii, musisz zastosować się do kilku uniwersalnych i podstawowych rad: Zdjęcia muszą być przede wszystkim świetnej jakości i w wysokiej rozdzielczości. Na szczęście czasy, kiedy trzeba było posiadać lustrzankę, aby takie fotografie wykonać już dawno za nami. Obecnie do zrobienia genialnych zdjęć, wystarczy nowoczesny smartphone.

Zwróć uwagę na oświetlenie – fotografie nie mogą być zbyt ciemne, ani prześwietlone.

Robiąc zdjęcia bądź kreatywny. Przygotuj ciekawy układ fotografowanych przedmiotów, na zdjęciu poustawiaj przyciągające wzrok dodatki. Pamiętaj o aranżacji tła.

Na koniec możesz spróbować wydobyć głębię fotografii poprzez nałożenie filtrów lub podciągnięcie kontrastów w prostym programie graficznym.

Pamiętaj o sprawdzeniu w regulaminie stocku zasad dotyczących zamieszczania zdjęć – warunki często wskazują na minimalny i maksymalny rozmiar fotografii, zasady dotyczące fotografowania ludzi oraz pozyskiwania zgód na publikację, kategorie zdjęć, których nie można zamieszczać itd.

Jeśli nie czujesz się wystarczający dobry/a w robieniu zdjęć, możesz podrasować swoje umiejętności kończąc kurs fotografii online. Polecam platformę skillshare, gdzie w ramach miesięcznej subskrypcji zyskasz dostęp do tysięcy materiałów edukacyjnych, poświęconych chyba wszystkim możliwym tematom.

Gdzie sprzedawać zdjęcia, czyli najlepsze miejsca do sprzedaży zdjęć online

jak zarobić na swoich zdjęciach

Jako osoba początkująca, na pierwszym miejscu rozważ sprzedawanie zdjęć za pośrednictwem banku zdjęć. Wraz z upływem czasu, jeśli postanowisz zająć się zdjęciami stockowymi na poważnie, możesz założyć sklep internetowy i sprzedawać własne zdjęcia według swoich zasad.

Jeśli jesteś nowicjuszem, nie trać czasu na zastanawianie się, gdzie sprzedawać zdjęcia – na własnej stronie internetowej, czy w banku zdjęć – i od razu wybierz najlepszy stock, który zadowoli Twoje oczekiwania.

Poniżej, moim zdaniem najbardziej popularne banki zdjęć, dzięki którym łatwo możesz zarobić dodatkowe pieniądze.

1) Adobe Stock

Adobe Stock to bank zdjęć stockowych należący do producenta najpopularniejszych programów do edycji graficznej: Lightrooma i Photoshopa. Platforma ta istnieje od dobrych 10 lat i jest jednym z pierwszych stocków służących do sprzedaży zdjęć w Internecie.

Jednym z atutów Adobe Stock jest brak ograniczeń dotyczących sprzedaży zdjęć w konkurencyjnych serwisach. Oznacza to, że jeśli zdecydujesz się na sprzedaż zdjęć za pośrednictwem Adobe Stock, jednocześnie te same fotografie możesz sprzedawać na innych platformach, które również dopuszczają wystawianie zdjęć na sprzedaż w kilku bankach.

Na tle innych banków Adobe Stock ma atrakcyjny system rozliczeń, w którym to osoby sprzedające zdjęcia mogą liczyć na wynagrodzenie zależne od ilości zdjęć sprzedanych na stocku w danym miesiącu, ilości materiału sprzedanego w ramach transakcji jednorazowych lub abonamentowych oraz typu materiału (oprócz zdjęć można sprzedawać lepiej płatne materiały wideo). Obowiązującą wysokość prowizji sprawdzisz tutaj.

Warto wspomnieć, że wypłaty w Adobe Stock są w dolarach amerykańskich. Jest to szczególnie atrakcyjna opcja dla osób na stałe mieszkających w Polsce, ponieważ należy pamiętać że USD jest silną walutą, która dodatkowo może pozwolić nam zarobić na wahaniach kursów walut. Aby odebrać wypłatę w USD nie jest potrzebne konto walutowe, jednak warto rozważyć posiadanie takiego – konwertując dolary na złotówki banki mogą obciążyć nas dodatkową opłatą za przewalutowanie. W temacie konta walutowego, szczególnie polecamy bezpłatne konto Revolut, z którego detalami zapoznasz się w podlinkowanym artykule.

Ostatnią i być może najważniejszą zaletą AdobeStock jest fakt, że subskrybenci programów graficznych Adobe automatycznie stają się beneficjentami banku zdjęć tej firmy. W ten sposób Adobe Stock zyskał potężną bazę klientów i potencjalnych kupujących.

2) Shutterstock

Shutterstock to kolejny, bardzo popularny bank zdjęć, działający na rynku od ponad 15 lat. Baza materiałów, które udostępnia Shutterstock obfituje w kilkaset milionów fotografii i filmów, a także utworów muzycznych.

Shutterstock, podobnie jak wspomniany wyżej AdobeStock, nie narzuca ograniczeń dotyczących zakazu zamieszczania zdjęć w bankach konkurencji. Możesz więc legalnie sprzedawać identycznie zdjęcia w obu tych miejscach jednocześnie.

Polityka wypłat w Shutterstock opiera się na ilości sprzedanych rocznie zdjęć; im więcej materiałów sprzedasz w skali roku, tym większa będzie twoja prowizja od sprzedaży. Aktualne wysokości prowizji znajdziesz pod tym linkiem.

Za sprzedawanie swoich zdjęć na tym stocku, podobnie jak wyżej, możesz liczyć na wypłatę w USD.

Shutterstock wyróżnia się na rynku, ponieważ pozwala on na zachowanie praw autorskich i ustalenie do czego po zakupie mogą zostać wykorzystane Twoje zdjęcia. Wystawiając na sprzedaż zdjęcia w Shutterstock możesz również liczyć na otagowanie twojego profilu w serwisie; kupujący zyska dostęp do wszystkich Twoich galerii, co może być pomocne w promowaniu Twojej firmy bądź agencji fotograficznej, jeśli taką posiadasz.

3) iStock Photo

iStock Photo jest odnogą rozpoznawalnego banku zdjęć, Getty Images. Postanowiliśmy polecić tu iStock, ponieważ główną różnicą między tym bankiem, a jego większym kuzynem jest to, że podobnie jak w przypadku Adobe Stock oraz Shutterstock, iStock nie wymaga wyłączności w zakresie sprzedaży zdjęć, które na niego wgrywasz.

Wprawdzie prowizja ze sprzedaży zdjęć bez wymogu wyłączności jest niższa, niż w przypadku oddania praw do sprzedaży tylko jednej firmie, mimo to jesteśmy zwolennikami umieszczania zdjęć na jak największej ilości stocków.

W większości banków zdjęć można wykupić miesięczne subskrypcje, w ramach których subskrybenci mają prawo do zakupu określonej ilości materiałów, na danej przestrzeni czasu. Użytkownicy ci nie będą poszukiwali obrazów na innych stockach, poza tymi subskrybowanymi. Dlatego też uważamy, że lojalność wobec tylko jednego miejsca, pomimo możliwości zgarnięcia wyższej prowizji jest błędem.

Podstawową walutą iStock, podobnie jak w przypadku pozostałych wspomnianych już banków zdjęć jest dolar amerykański. iStock dysponuje polskim tłumaczeniem strony internetowej.

4) Photogenica

Photogenica jest po polski bank zdjęć i dodajemy go jako alternatywę dla osób, którym bariera językowa lub inne powody utrudniają sprzedawanie zdjęć w największych, światowych bibliotekach materiałów fotograficznych online.

Sprzedaż zdjęć w mniej popularnym serwisie może mieć zalety; przede wszystkim rywalizujesz z mniejszą ilością fotografów, więc teoretycznie łatwiej jest Ci przebić się w obleganych tematach.

zarabianie na swoich zdjęciach

Dodatkowo Photogenica rozlicza twórców w naszej rodzimej walucie, więc nie musisz podejmować dodatkowych kroków w banku, w celu otworzenia konta walutowego. Wadą rozliczeń w PLN jest to, że opłaty za zakup obrazów i materiałów wideo będą niższe niż w USD, co przełoży się również na wysokość Twojej prowizji.

Dokładne zasady i wysokość prowizji ze sprzedaży zdjęć w tym serwisie znajdziecie tutaj.

Sprzedaż zdjęć za pośrednictwem własnego sklepu internetowego

Jeżeli w życiu zawodowym zajmujesz się fotografią i posiadasz pokaźne portfolio, a w nim piękne, wysokiej jakości zdjęcia, powinieneś rozważyć założenie sklepu internetowego.

W przypadku osób działających na co dzień z fotografią, takie rozwiązanie bije na głowę ofertę banków zdjęć. Przede wszystkim chodzi o kwestie finansowe; musisz wiedzieć, że wystawiając fotki na zewnętrznym stocku, każde sprzedane zdjęcie obciążone jest prowizją pobieraną przez bank zdjęć. Oznacza to, że za każdym razem, kiedy ktoś kupuje Twoje zdjęcie, nie dostajesz za nie pełnej kwoty, a jedynie wskazany w umowie procent. Sprzedając zdjęcia na stronie internetowej, która należy do Ciebie nikt nie będzie pobierał procentów z Twojej wypłaty.

Jeśli zdecydujesz się sprzedawać zdjęcia na swoich zasadach i otworzysz własny sklep internetowy zyskasz większą niezależność. Sam/a ustalisz cenę za zdjęcia, wymagania i ograniczenia dotyczące takich kwestii jak minimalny/maksymalny rozmiar fotografii i inne.

Uniezależniając się od zewnętrznych banków zdjęć, na swojej stronie możesz rozważyć również sprzedaż fizycznych przedmiotów z nadrukiem, jaki będą stanowiły Twoje fotki.

Jeśli myślisz, że otworzenie sklepu online jest skomplikowanym przedsięwzięciem, nic bardziej mylnego. Zajrzyj na nasz przewodnik „Jak założyć sklep internetowy„.

Kategorie zdjęć, na które jest największe zapotrzebowanie

Wspomnieliśmy już, że zdjęcia ze stocku kupują najczęściej blogerzy i właściciele małych biznesów, w celu poprawienia jakości wizualnej swoich stron internetowych. Zapotrzebowanie na zdjęcia jest w dużym stopniu zależne od tego, co w danym momencie jest na językach. Poniżej kilka przykładów.

Nisze z olbrzymim zapotrzebowaniem i równie dużą konkurencją:

  • Ludzie — dzieci, rodziny, dorośli, osoby starsze. Osoby chude jak i grube. Osoby odgrywające jakieś czynności (np. mierzenie się w pasie na portale dietetyczne, gotujące, sprzątające, uprawiające sporty)… co dusza zapragnie.

Wskazówka: jeśli zdecydujesz się na fotografowanie ludzi, łatwiej będzie Ci sprzedawać zdjęcia charakterystycznych osób, które opiszesz używając odpowiednich tagów. Skup się np. na osobach z tatuażami lub znamionami. Możesz też fotografować bliźnięta.

W przypadku zdjęć ludzi, większość stocków wymaga zgody na publikację od osoby sportretowanej na fotografii.

  • Osoby wskazujące na stereotyp pracy jaką wykonują — lekarze, inżynierowie, budowlańcy, kucharze, osoby pracujące w biurze lub przy komputerze etc.,

  • Podróże i zdjęcia przyrody — Bardzo trudna do przebicia się nisza, obfituje w zdjęcia pejzażowe.

    Wskazówka: wyspecjalizuj się w fotografiach określonego typu przyrody/pejzażu. Możesz np. fotografować kwiaty w dużym powiększeniu, albo zostać ekspertem od zdjęć zachodów słońca.

  • Jedzenie — Różne rodzaje potraw, ale także surowe jedzenie, zastawa stołowa a nawet brudne naczynia, czy zlew wypełniony po obiedzie.

  • Miasta i obiekty architektoniczne

Nisze, gdzie łatwiej będzie przebić się przez konkurencję:
  • Narzędzia, zabawki, przedmioty codziennego użytku, przedmioty do sprzątania, akcesoria zwierzęce
  • Zwierzęta domowe i gospodarcze
  • Maszyny gospodarcze
  • Części np. komputerowe lub samochodowe
Dobrym pomysłem może okazać się prześledzenie blogów fotograficznych wskazujących nieoczywiste trendy. Jednym z nich, który nas zdecydowanie zaskoczył, są fotografie mające związek ze zdrowiem psychicznym (1) – z jednej strony wiemy, że jest to ważny i szeroko dyskutowany temat, z drugiej zaś nie wpadlibyśmy na pomysł, aby przygotować materiał fotograficzny z nim związany.
sprzedawanie zdjęć na stockach

Ile można zarobić na sprzedaży zdjęć na stocki?

Jak to często bywa, wszystko zależy od Twojej determinacji i systematyczności. Zasada jest prosta: Im więcej materiałów znajdzie się w Twojej galerii, zyskasz tym większą szansę na znalezienie nowych klientów.

W bankach zdjęć nie ma limitów zdjęć, które mogą znaleźć się w Twoim profilu. Jeśli więc przez rok wypracujesz sobie portfolio oscylujące na 300 obrazów, szansa na sprzedaż zdjęć wzrośnie, ponieważ więcej fotek zyska możliwość trafienia w gusta potencjalnego nabywcy.

Przeciętnie, osoby posiadające portfolio składające się z ok 600 zdjęć, mogą liczyć na przychód rzędu 300 dolarów miesięcznie. Biorąc pod uwagę, że już po wrzuceniu fotografii na stock jest to dochód pasywny, to nie ma na co narzekać. Pamiętaj, że jeśli robisz naprawdę dobre zdjęcia, możesz liczyć na dużo lepsze zarobki.

Większe zarobki zapewni Ci również sprzedaż zdjęć na własnej stronie www, jednak pamiętaj, że zarządzanie stroną będzie wymagało od Ciebie większej ilości zaangażowania. Dlatego tę możliwość polecamy jedynie osobom zaawansowanym, wiążącym życie zawodowe z fotografią.

(1) Korinek, R. and Jokkel, D. (2022) 20 stock photography trends you should be aware of in 2022, ExpertPhotography. Available at: https://expertphotography.com/stock-photography-trends/ (dostęp : October 13, 2022).

Marek Borkowski
Marek Borkowski

Marek urodził się w 1988 roku w Bydgoszczy. Z wykształcenia jest technikiem weterynarii, jednak od lat nie pracuje w wyuczonym zawodzie. Postanowił zająć się pracą, która sprawia mu przyjemność oraz przynosi satysfakcjonujące dochody. Od zawsze interesował się programowaniem i nowymi technologiami - postanowił więc działać, wykupił odpowiednie kursy online, które pozwoliły mu postawić pierwsze kroki w tworzeniu stron internetowych i okazało się to strzałem w dziesiątkę. Obecnie Marek rozwija swoje projekty oraz pracuje jako freelancer, tworząc strony dla klientów.
Marek jest zafascynowany technologią blockchain - nie tylko inwestuje w kryptowaluty i NFT, ale też kończy kurs blockchain developera, aby w przyszłości stworzyć swój własny metaverse. Chętnie pisze o swoich pasjach a jego misją jest zmotywowanie czytelników do rozszerzania swoich horyzontów.

kontakt: info@niezalezni-finansowo.pl

© 2024 Niezależni finansowo – Wszystkie prawa zastrzeżone